Hej! Det beror på att lefter syftar till formulärets vänstra position, testa att skriva "Return sReturnedValue.SubString(1,lR)" istället! Nja. Problemet är fotfarande att funktionen vill ha värdet i Integer men variablen måste vara Long. MEn hallå. Du ska inte anvnda Long i VB.Net: hallå... ini-filer är ju så ute.... Vet inte så mycket om XML men när jag sökte lite så verkade det bättre. Så det lika bra jag försöker lära mig det... Get: ini-filer är inte alls ute AH: Själv tycker jag att XML-filer är överlägsna att spara grejer i eftersom du kan spara ganska komplexa objekt. I en vanlig .ini fil har du väl bara tre nivåer att leka med [rubrik] Arathorn: så om någon rekommenderar FR: Nä, givetvis inte... Jag liksom många andra använder ini-filer, men jag kom till slutsatsen att en ini-fil inte är tillräcklig i många lägen. Visst för applikationer där då behöver spara enskilda värden utan sammanhang, men om man som jag gillar att objektorientera allt har ju geivetvis ett settings objekt och att då läsa ner det i en xml-fil är helt perfekt. Jag kan dessutom spara flera olika settignsobjekt i samma fil. Ex: jag tycker inte ini-file är "begränsande"... I mitt tycke är det lättaste sättet att skapa en Setting class som man sedan Serialisera till disk (via XmlSerializer tex) Vogon: ja, det är mycket smidigt... men jag har stött på problem eftersom XMLSerializer serialiserar i UTF-8... om man redigerar sin fil i Notepad så kan det bli lite skumma tecken på framförallt å,ä,ö... Har du stött på samma? Lösning?Problem vid inläsning av *.ini
Håller på att testa lite med ini-filer. Jag hittade ett tips [Läsa och skriva i en .ini fil] som jag skrev över till VB.NET. När jag köde det så fungerade skrivningen bra, men när jag skulle läsa så blev det Overflow i Left().
<code>
Public Function ReadINIString(sSection As String, _
sKey As String, sDefault As String) As String
Dim lR As Long
Dim sReturnedValue As String
sReturnedValue = Space$(512)
lR = GetPrivateProfileString(sSection, sKey, sDefault, _
sReturnedValue, 512, "C:\Windows\MyFile.INI")
If lR = 0 Then
ReadINIString = vbNullString
Else
ReadINIString = Left$(sReturnedValue, lR) 'Här blir felet, bror på att lR är
'long och funktionen vill ha det i integer
End If
End Function
</code>
Hur kan man fixa felet eller skall man läsa in filen på ett annat sätt?Sv: Problem vid inläsning av *.ini
Sv: Problem vid inläsning av *.ini
Sv: Problem vid inläsning av *.ini
Ändra i deklarationen av GetPrivateProfileString från Long till Integer och lR till integer.
Integer är 32 i VB.Net som Long var i VB6.Sv: Problem vid inläsning av *.ini
Du får ju använda XML för dina inställningar, mycket bättre...Sv: Problem vid inläsning av *.ini
Tack för all hjälp!Sv: Problem vid inläsning av *.ini
bara för nåt nytt format kommer
ini-filer har funkat perfekt, och kollar alltid
att funka perfekt, varför måste man lära sig
en massa nytt "skräp" bara för att spara
lite inställningar eller vad nu man vill
spara i en ini-fil?Sv: Problem vid inläsning av *.ini
<code>
MEn hallå. Du ska inte anvnda Long i VB.Net:
Ändra i deklarationen av GetPrivateProfileString från Long till Integer och lR till integer.
Integer är 32 i VB.Net som Long var i VB6.
</code>
var det inte så att man nu har SHORT/LONG i vb.net å
helt gått ifrån integer?Sv: Problem vid inläsning av *.ini
nånting=nåntingannat
i XML kan du ju spara långa nästlade strukturer t.ex. en lista i hur många dimensioner som helst. En ini fil klarar väl bara 3.
<minlista>
<val>1</val>
<val>2</val>
</minlista>
Jag menar att visst en .ini fil fungerar men varför lära sig en att använda nåt som inte är optimalt istället för att lära sig rätt från början. Har för mig att MS gått ut med nån rekommendation att inte använda .ini filer utan xml istället (ingen källa och har bara ett svagt minne av detta).
Nåja, nu ska det inte bli nån religiös utläggning om den eller den filens optimalitet för att spara inställningar. Jag kör på XML, FR på ini-filer.Sv: Problem vid inläsning av *.ini
nåt, så slänger du dig direkt på det då
eller?
tänk om man inte behöver alla nästlandet då?
tänk om 3 strukturer?
varför göra nåt krånligt?Sv: Problem vid inläsning av *.ini
<settings user="kalle">
<favvisar>
<url name="Asgrym VB-sida">www.pellesoft.nu</url>
<url name="MSDN">msdn.microsoft.com
</favvisa>
</settings>
<settings user="olle">
...
</settings>
Det här förfarandet anser jag är väldigt kraftfullt, och om man då vill hålla på med inställningar så fattar jag inte vad det är som är fel i att lära sig det mest kraftfulla först, istället för att lära sig nåt som är begränsande.Sv: Problem vid inläsning av *.ini
så jag ser absolut ingen mening att
gå över till det andra formatet..Sv: Problem vid inläsning av *.ini
Gör att man sedan direkt har en klass som har properties för att hämta och ställa alla settingsSv: Problem vid inläsning av *.ini