Hej! Det är .Net Framework (dvs VB.Net:s runtime filer) som tar en hel del också. Sen kan ditt program vara skrivet på ett sådant sätt att det skapar och dödar en massa objekt. Nästan alla program skapar tusentals med objekt, tänk bara på en ListView t ex, där varje ListItem är en klass och varje ListSubItem är en klass också o s v. Så om du lägger till och tar bort en massa rader i en ListView så har du skapat en mängd objekt som tar plats. På detta sätt kan man bygga upp en hel del utnyttjat minne innan Garbage Collectorn kickar in. Så länge du inte har dåligt med minne så gör nog inte GC:n så mycket åt det, men du kan själv tvinga GC:n att frigöra minne (men detta rekommenderas normalt inte att man gör). Är det inte så att CLR käkar en massa minne när den omvandlar IL-koden till maskinkod vid runtime? rätta mig om jag har fel. Kort och koncist: det behövs för att ladda upp alla saker som programmet behöver för att starta. Alla DLL:er som måste instansieras för att fixa trixa till ditt lilla formulär eller liknande.VB.net och RAM-minne
Tänkte höra om någon vet varför mina program, som är skrivna i vb.net, alltid tar upp så mycket ram-minne när de startas? Ibland kan de bli uppåt 16000-17000kb. Även för små program.
mvh pärSv: VB.net och RAM-minne
Sv: VB.net och RAM-minne
Sv: VB.net och RAM-minne
Det finns dock mer att säga.