Hej! Du kan ju alltid använda dig av "mailto:"-funktionen. Fungerar precis som en länk i ett HTML-dokument: exempelvis Nja, jag vet inte om det bror på att jag satte hwnd fel eller något annat men jag får det inte fungera. Testade det i VB6 och där fungerarde det bra. me.hwnd iställer för bara hwnd me.hwnd finns inte i .Net, men tror att ersättning för hwnd i VB.Net är me.Handle. Jag jobbade vidare på idén om Mailto och har kommit fram till en lösning:Skriva in en text i ett mail och visa texten i mailprogrammet
Är det någon som har en idé hur man gör för att öppna "Skriv nytt mail" i Outlook eller i det standradmailprogram som användaren använder med ett meddelande från mitt program?Sv: Skriva in en text i ett mail och visa texten i mailprogrammet
mailto:namn@adress-se?subject=ämnesrubrik&body=ditt meddelande
Nedanstående exempel öppnar standard programmet för mail och fungerar i VB-5 & 6.
Du kanske kan få en hint.
Module
Option Explicit
Public Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long
Public Const SW_SHOW = 5
Form
Private Sub cmdMail_Click()
ShellExecute hwnd, "open", "mailto:namn@adress.com?subject=Mail från mitt prog&body=" & Text1.Text, vbNullString, vbNullString, SW_SHOW
' Text1 innehåller den text du vill skicka till mottagaren.
End SubSv: Skriva in en text i ett mail och visa texten i mailprogrammet
Sv: Skriva in en text i ett mail och visa texten i mailprogrammet
Sv: Skriva in en text i ett mail och visa texten i mailprogrammet
Provade med me.Handle men det fungerade inte...Sv: Skriva in en text i ett mail och visa texten i mailprogrammet
<code>
Dim sMail as String = "Mailto:xxx@yyy.zzz?subject=Här kommer ett mail&body=Hej"
Process.start(sMail)
</code>