Finns det något smidigt sätt i vb.net för autoredraw... allstå om man ritar något på en picturebox och sedan tabbar över till något annat program så försvinner det man ritar (när ett fönster överlappar det man ritat). Jag är osäker på om det finns en motsvarighet till Autoredraw i .Net. Du får kanske använda OnPaint-eventet för att rita om arean när det behövs. OnPaint triggas när en omritning är nödvändig, t ex när arean har blivit helt eller delvis täckt av ett annat fönster. har sökt en del på webben och verkar som det stämmer det du säger... blir lite svårare då men det bästa är nog att på något sätt spara hela tiden "hur" den ritar... om man gör det så bör det inte vara så svårt att göra en undo funktion heller. Ja, du har väl egentligen två alternativ. Antingen spara "hur" du har ritat (alltså i princip skapa en lista med operationer som "rita linje", "skriva text", "rita rektangel" o s v). Den metoden har ju fördelen att du kan göra undo:s på delar av bilden, precis som du skrev. en kombination av båda är nog den bästa varianten... hur som helst så markerar jag denna tråd som löst nu eftersom jag vet hur man bör gå tillväga, vet däremot inte hur jag ska skriva själva koden men tror jag väntar med det i alla fall.Autoredraw
i vb6 satte man bara autoredraw = true så var det fixat men hur gör man i vb.net?Sv: Autoredraw
Sv: Autoredraw
men jag är rätt så nystartad när det gäller vb.net så jag tror jag ska vänta lite med den funktionen.Sv: Autoredraw
Den andra varianten är väl att själv spara själva "bitmappen" som ritarean består av och rita om denna vid behov, ungefär som AutoRedraw gör i VB6 gissar jag. Denna variant ger ju dig dock inte undo-funktionalitet. Och den är ju lite mer minneskrävande antagligen...Sv: Autoredraw