Hur gör man för att skicka ett mail i en VB.net app?? Skippa det där, Här är en liten kodsnutt. får detta felet... tar jag bort denna rad jag håller p att testa vidare...men kan det vara så att brandväggen sätter stopp? funkar att skicka till administratör@localhost....alla andra adresser läggs i C:\Inetpub\mailroot\Queue Läs mer om mail i mitt tips [Skicka mail från kod] Imports System.Web.Mail Hej du har fått svar ser jag... du kanske inte har någon brandvägg? eller vad kan det bero på? Den funkar, det stämmer men den tillhgör inte vad jag skulle definiera som god kodstandard. Det var allt. SMTP-servern är ju numera ett inbakat objekt (property) redan i Mail-klassen... Har du lyckats lösa det här Johan? Tyvärr jag har ju inte det...håller på att forska på det. Jag tror det måste vara företagets brandvägg som sätter stopp. Ska försöka få dom att öppna en port på interna mailservern på företaget så man kan skicka via den....har du nå ide:er? Tror heller inte det är något fel på din applikation. Snarare på konfigurationen av mailservern eller att brandväggen sätter stopp. Har du tittat i eventloggen efter felmeddelanden? Får samma fel.. Alla mail bara lägger sig i queue-katalogen.. Hej Hej Johan, Kan nog vara brandväggen på skolan som sätter stopp! eller så är det smtpservern som spärrar mailen...troligen är det inte hotmail som spärrar! Nja.. Jag sitter hemma och skickar till skolmailen/hotmail alltså. Såhär är förloppet: En fråga till.. Det löste sig för mig genom att jag använde en annan smtp-server. Argosofts smtp server. Den är freeware och fungerar mycket bra. Antagligen var det något fel på någon inställning i min iis smtp-server. hej! Jag provade att lägga upp den servern i skolan och det fungerad inte så bra (gick bara att skicka internt). Jag har Bredbandsbolaget. Har nån råkat ut för detta fel?...vad beror det på? Som jag har förstått det kan det hända av olika skäl. Vilken kod använder du när du får upp det? Denna kod använder jag mig av nu! Kan vara att man inte har "rättigheter" på smtpservern, men det kan kanske vara nått med olika operativsystem.? Fixat...det var rättighetsproblem på servern....Skicka mail i ett VB.net program...
Jag har IIS installerat på min win2000 burk...SMTP tjänsten är igång....
denna kod använder jag mig av....
http://abstractvb.com/code.asp?A=1085
Vad måste man göra för att det ska fungera....den kompilear ok...
/JohanSv: Skicka mail i ett VB.net program...
använd System.Web namespacet och Mail klassen istället ..
Löser det åt dig..
// patrikSv: Skicka mail i ett VB.net program...
<code>
Dim mmMail As New System.Web.Mail.MailMessage()
Dim objSmtpServer As System.Web.Mail.SmtpMail
mmMail.From = "VemDet@är.ifrån"
mmMail.To = "DenDu@villSkicka.till"
mmMail.Subject = "test"
mmMail.Body = "test"
objSmtpServer.SmtpServer = "Servernamn"
objSmtpServer.Send(mmMail)
</code>Sv: Skicka mail i ett VB.net program...
An unhandled exception of type 'System.Web.HttpException' occurred in system.web.dll
Additional information: Could not access 'CDO.Message' object.
när jag använde din kodsnutt....
kan det stå IPnr där...
objSmtpServer.SmtpServer = "172.21.165.162"
är jag ute och cyklar?..är ny i VB.net =)
/JSv: Skicka mail i ett VB.net program...
'objSmtpServer.SmtpServer = "172.19.165.162"
då går den igenom när jag kör...men lägger mailet i mappen queue...
hmm??
/JohanSv: Skicka mail i ett VB.net program...
hmm??
/JSv: Skicka mail i ett VB.net program...
Kodsnutten som du har fått hanterar det hela på ett sätt som inte rikigt stämmer längre.
Kodsnutten gällde beta2.
//Mikael.NETSv: Skicka mail i ett VB.net program...
Public Class Form1
Inherits System.Windows.Forms.Form
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
Dim mail As New System.Web.Mail.MailMessage()
'Vilken teckenuppsättning vill du ha?
mail.BodyEncoding = System.Text.Encoding.UTF8
'Den adress som är avsändare.
mail.From = "testen@wst31898"
'Mottagarens adress.
mail.To = "johan_gr@home.se"
'Mailets rubrik (ämne)
mail.Subject = "Detta är rubriken"
'Själva texten
mail.Body = "Detta är meddelanddet"
'Vad heter den server som ska användas?
System.Web.Mail.SmtpMail.SmtpServer = "wst31898"
'Skicka mailet!
System.Web.Mail.SmtpMail.Send(mail)
End Sub
End Class
ha testat denna kod nu..men alla mail läggs fortfarande i kö katalogen. Är det nån inställning på smtpservern..? eller är det brandväggen som sätter stopp? sitter på ett internt nät...för när man kommit så långt så att mailen kommer till kön kan det ju inte vara fel på VB.NET programmet..?
/JOhanSv: Skicka mail i ett VB.net program...
Beta2, där ser man. Jag har dock inte några problem med koden i den "riktiga" versionen. Vad kan det bero på?
undrar AndreasSv: Skicka mail i ett VB.net program...
vad är LDAP-routing..kan det vara nått?Sv: Skicka mail i ett VB.net program...
det var allt.
//Mikael.NETSv: Skicka mail i ett VB.net program...
Jag har nämligen precis samma problem. Mina mail köar också bara upp sig...Sv: Skicka mail i ett VB.net program...
Sv: Skicka mail i ett VB.net program...
// JarleSv: Skicka mail i ett VB.net program...
Jag antar att du använder smtp-servern som medföljer IIS.
Om du inte anger något annat så kommer IIS att försöka leverera e-postmeddelandet med hjälp av DNS. Den kommer att försöka leta efter ett MX-record för domänen home.se. Det innebär att din server måste ha tillgång till DNS och ha möjlighet att skicka smtp till den server som är MX-record för home.se.
Du kan själv testa om du kan resolva MX-record. Starta ett kommandofönster och skriv:
nslookup -q=mx home.se
Du ska då se följande information:
home.se MX preference = 0, mail exchanger = smtphost.home.se
home.se nameserver = ns.home.se
home.se nameserver = ns2.home.se
smtphost.home.se internet address = 195.66.35.200
smtphost.home.se internet address = 195.66.35.201
ns.home.se internet address = 195.66.45.66
ns2.home.se internet address = 195.66.53.70
/PerAlbinsson (www.idg.se)Sv: Skicka mail i ett VB.net program...
Japp, använder smtp i iisen. När jag testade att resolva MX-record mot hotmail.com så fick jag upp en rad mx-records. Det fungerade dock iaf inte att skicka mail dit. Däremot fungerade det att skicka till min skolmail (lite tveksamt då jag inte tror att alla gick iväg och inte direkt iaf..).
Kan det vara så att just hotmail har någon spärr så att man inte kan skicka från en smtp-server utan dns? Eller är det något annat som är fel?
/PeterSv: Skicka mail i ett VB.net program...
1. Använder min applikation (hemma) för att skicka ett mail till xxx@hotmail.com.
2. Använder min applikation (hemma) för att skicka ett mail till xxx@skolan.com.
3. Båda mailen ligger nu i mappen queue.
ca 5-10 minuters väntan
3. Helt magiskt skickas mailet iväg till skolan.
4. Hotmail-mailet ligger kvar i queue och där ligger det.. och ligger.. och väntar..
That´s it.Sv: Skicka mail i ett VB.net program...
Ifall jag har en smtp-server t.ex. smtp.hotbox.com och vill använda den med den här koden. Vad gör jag då? Var anger jag t.ex. mitt användarnamn och lösenord?
Try
Dim mmMail As New System.Web.Mail.MailMessage()
Dim objSmtpServer As System.Web.Mail.SmtpMail
mmMail.From = "aaa@aaa.com"
mmMail.To = "bbb@bbb.com"
mmMail.Subject = "test"
mmMail.Body = "test"
objSmtpServer.SmtpServer = "smtp.hotpop.com"
objSmtpServer.Send(mmMail)
Catch e As Exception
Return e.Message
End TrySv: Skicka mail i ett VB.net program...
/PeterSv: Skicka mail i ett VB.net program...
vad har du för internetuppkoppling? telia adsl?
Fungerar du om du sitter i skolan och testar?
An unhandled exception of type 'System.Web.HttpException' occurred in system.web.dll
Additional information: Could not access 'CDO.Message' object.
Har du några tips?
Public Function sendmail(ByVal mail_addr As String, ByVal msg As String)
Dim mail As New System.Web.Mail.MailMessage()
'Vilken teckenuppsättning
mail.BodyEncoding = System.Text.Encoding.UTF8
'Avsändaradress
mail.From = _from
'Mottagarens adress.
mail.To = mail_addr
'Mailets rubrik (ämne)
mail.Subject = "Detta är rubriken"
'Själva texten i e-posten
mail.Body = msg
'Här sätter man vilken SMTPserver e-posten ska skickas till
System.Web.Mail.SmtpMail.SmtpServer = _server
'Skicka mailet
System.Web.Mail.SmtpMail.Send(mail)
End FunctionSv: Skicka mail i ett VB.net program...
Om man ska skicka mailen via en socket, vad krävs av servern då? Vilken mailserver krävs....?