Hej, finns det inbyggd teknik för att ansluta till en smtpserver via imap eller pop3 för att läsa alla mail på ett konto, tillika radera mailen i ett konto? Jag antar att du menar mailserver och inte smtpserver. För övrigt var första länken jag fick fram på Google när jag sökte gratiskod: http://www.softartisans.com/softartisans/pop3.html Tack för hjälpen Thomas. Jag har fått det att fungera men jag tycker stabiliteten är under all kritik. Det kan vara mailservern som inte pallar täta anslutningar med POP3 men det kanske skall till några timeouts och andra inställningar för att få det gå stabilt. Hur menar du med stabilitet? Tar det lång tid att ansluta? Hur täta anslutningar? Varför inte behålla anslutningen?Via vb.net ansluta med IMAP?
Har letat lite men hittar bara färdiga komponenter att köpa men känner på mig att det borde finnas möjlighet redan i .net att klara av detta. Alla tips, länkar exempel mottages tacksamt.Sv: Via vb.net ansluta med IMAP?
Pop3 är i vilket fall enkelt. Man börjar med att logga in:
USER username
PASS password
Och sedan finns några kommandon man kan köra:
STAT - talar om hur många brev det finns och den totala storleken
DELE brevnummer - raderar brev
RETR brevnummer - hämtar brev
TOP brevnummer rader - hämtar brevets header plus ett antal rader ur brevet
LIST - visar varje brevs storlek
RSET - ångrar all radering
QUIT - avslutar och verkställer radering
Om du tar fram kommandotolken och skriver:
telnet mailserver 110
så kan du därefter testa kommandona enligt ovan och se hur de funkar. Om du använder RETR så kom ihåg att de flesta mailservrar då markerar brevet som raderat, så om du vill att det ska vara kvar får du skicka RSET innan QUIT.
Att göra en komponent som fixar det här är ju enkelt.Sv: Via vb.net ansluta med IMAP?
Har du ingen dokumentation till Net framework? Det borde ju stå där vilka funktioner som finns.Sv: Via vb.net ansluta med IMAP?
HälsningarSv: Via vb.net ansluta med IMAP?