Hej! Är det fast längd på raderna och antal rader, eller skall det vara dynamiskt? Jag hade tänkt köra på fast antal rader och kolumner. I exemplet jag drog ovan är det ju en 4x4-matris men det går ju att ändra på. Det här kan kanske lösa upp någon knut i problemet. Tack så mycket!Hur läsa in tecken från textfil till en tvådimensionell array?
Ska försöka förklara vad jag menar med min fråga!
Säg att jag har en vanlig txt-fil som heter "test.txt". Innehållet i den ser ut som följer:
1111
2222
3333
4444
Alltså fyra rader med fyra tecken i varje. Jag skulle vilja läsa in filinnehållet i en tvådimensionell array, typ filecontent(3,3).
Det första tecknet skulle alltså hamna i filecontent(0,0), det andra i filecontent(0,1) och så vidare. Allra sist hamnar en fyra, i filecontent(3,3).
Är alltså ute efter att lagra tecken för tecken, sen byta rad och lagra nya tecken på tecken.
Förmodigen är det jag skrivit rena svamlet, men om någon förstår vad jag menar och sitter inne med lösningen så skulle jag vara tacksam!
/MarcusSv: Hur läsa in tecken från textfil till en tvådimensionell array
Sv: Hur läsa in tecken från textfil till en tvådimensionell array
Det enda jag egentligen är ute efter är att kunna läsa det första tecknet, lagra det i matris(0,0), läsa nästa tecken och lagra det i matris(0,1) och så vidare.
Har inte lyckats få bukt på "skiten". En sak bland många, som förbryllar, är hur jag ska byta rad och fortsätta lägga in värden.
*svammel*
/MarcusSv: Hur läsa in tecken från textfil till en tvådimensionell array
<code>
Dim matris(,) As String
Dim strings() As String
Dim temp() As String
Dim x, y As Integer
For x = 1 To strings.Length
temp = Split(strings(x), "", , )
For y = 1 To temp.Length
matris(x - 1, y - 1) = temp(y - 1)
Next
Next
</code>
I detta exempel har hela textfilen lästs in till arrayen strings. Detta är inte den optimala lösningen men det är nog en bit på väg tror jag.
/HenrikSv: Hur läsa in tecken från textfil till en tvådimensionell array
Jo, det är nog som du skrev en bra bit på vägen. Ska försöka kolla in det närmare när jag har tid över *sparar koden i en textfil*.
Är väl typ lite körigt nu med tentor "coming up" men jag har ju alltid sommaren. Och solbränna kan man få av monitorns strålning istället, hehe ;-)
Ha det!