Jag listar upp rader i en listbox. När jag klickar på en rad så kommer jag till ett annat formulär där olika värden från min sqlserver databas ska visas. Är du säker på att desa två frågor returnerar någon data?Dataset
Jag får SqlDataAdapter1 att funka, den visar de värden som jag vill. Men de andra SqlDataAdapterna (2 och 3) funkar inte.
Får inget felmeddelande.
Borde inte det här funka:
Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
SqlDataAdapter1.SelectCommand.CommandText = "SELECT SystemID, SystemNamn from TabellSystem"
DS11.Clear()
SqlDataAdapter1.Fill(DS11)
With ListBoxAllaSystem
.DataSource = DS11.Tables("TabellSystem")
.ValueMember = "SystemID"
.DisplayMember = "SystemNamn"
End With
End Sub
Private Sub ListBoxAllaSystem_DoubleClick(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles ListBoxAllaSystem.DoubleClick
FrmSystem.ShwFrm(ListBoxAllaSystem.SelectedValue)
End Sub
Public Function ShwFrm(ByVal id As Integer)
Try
Me.Show()
MsgBox(id)
SqlDataAdapter1.SelectCommand.CommandText = "SELECT * from TabellSystem where SystemID=" & id
SqlDataAdapter2.SelectCommand.CommandText = "SELECT * from TabellSystemomrade where SystemomradeID=" & id
SqlDataAdapter3.SelectCommand.CommandText = "SELECT * from TabellSystemSammanband where SystemSambandID=" & id
DS21.Clear()
SqlDataAdapter1.Fill(DS21)
SqlDataAdapter2.Fill(DS21)
SqlDataAdapter3.Fill(DS21)
Catch ex As Exception
MessageBox.Show(ex.Message)
End Try
End FunctionSv: Dataset
SELECT * from TabellSystemomrade where SystemomradeID=" & id
SELECT * from TabellSystemSammanband where SystemSambandID=" & id
Om någon av dina frågor inte returnerar något så skapas det inte upp någon DataTable i ditt DataSet.
/Fredrik N