Jag vill skapa en asp-sida som anropar en exefil med vissa parametrar. Därefter ska exefilen utföra ett antal operationer och sedan ska aspsidan använda resultaten. Hej. Tack för hjälpen.Skapa activex.exe i vb.net och anropa från asp
1. Vad i vb.net motsvarar VB6:s activex.exe?
2 Hur anropar jag min exefil från asp eller asp.net (create object osv)?
3 Var på servern placerar jag min exefil?
/JohanSv: Skapa activex.exe i vb.net och anropa från asp
ActiveX. Något klineten tankar ner? eller menar du bara en komponent på server sidan? Här följer ex på en komponent eller rättare sagt assembly på serversidan.
vad du kan göra är en DLL (assembly under .Net)
Du skapar ett klass bibliotek projekt. Skriver den funktionalitet du vill ha. metoder som skall utföra saker och ev även returnera saker.
Sedan kompilerar du den. En DLL lagras i projektets bin mapp. I ditt ASP .Net projekt skapar du bara en referens till denna DLL och sedan är det fritt fram att använda dess metoder.
Det som i ytligt skede skilljer en assembly från code behind är att Page direktivet säger åt runtimen vilken dll som skall köras. I ditt fall måste du i din codebehind säga till vilken klass du vill nyttja.
Ex säg att du skapar en klass med namespecet: LottasAB.Notification (OBS! I VB .Net ingår inte Namespace i den kod som genereras den får du själv lägga till om du vill
använda den. Som defult tror jag du får projektnamnet.
klassen:
SMSHandler (eller vad man nu vill ha för passande namn.)
Sedan i klassen har du dina metoder. Ex.
ReadSMS() som returnerar en sträng med texten.
Du kompilerar denna till en dll. I ditt ASP .Net projetk (om du kör med Vs .Net) så väljer du i solution explorern add reference och letar upp din Notifications DLL.
<code>
import LottasAB.Notification
</code>
Sedan:
<code>
Dim smsHandler As SMSHandler = new SMSHandler()
Dim result As string = smsHandler.ReadSMS()
</code>
Jag vet inte direkt din tekniska kunskap innom programmering, jag valde att förklara lite lätt hur man går till väga, jag hoppas det gav svar på dina frågor.
Du kan även läsa om att skapa och anvädna business komponenter i quickstatern som fäljer med .Net framework.
//Johan NSv: Skapa activex.exe i vb.net och anropa från asp
Jag ska testa det sen.
/Johan