Jag har problem med när en server ska skicka data till klienten med winsock. Varför använder du dig inte av Socket klassen i System.Net.Sockets ?? Slipper du en COM Wrapper runt WinSock objektet. Vad skickas det för data från Servern till klienten? Ok, ny som jag är i .net så visste jag inte ens om System.Net.Sockets -klassen... Min fråga var inte varför, min fråga var vad skickar du för data. För att lättare ta reda på hur stömmen ser ut och om det finns något där som fallerar då du ev kanske ville köra winsock. Det var en helt vanlig sträng... ("{LOGIN}" för att vara exakt). Men jag tror jag hittade var felet låg... Men jag kanske borde lära mig .net -klassen istället och köra med den.WinSock i .net
Servern skrev jag i vb 6, mest för att jag villa göra det snabbt och enkelt, eftersom det är det språket jag kan bäst.
Men klienten skrev jag i vb.net... Hursomhelst, Jag kan ansluta både klienten och servern som de ska, det är inga problem. Det läbbiga är att jag kan ta emot datan från klienten till servern, och göra vad jag vill med den, men när jag ska ta emot data från servern till klienten (som är skriven i .net), så får jag det här felmeddelandet när jag catchar felet:
"5 : Argument 'Prompt' cannot be converted to type 'String'"
Någon som har nån aning om varför ungefär samma kod fungerar i 6, men inte i .net, och vad ska jag göra för att kunna få tag på datan?
<code>
Private Sub wSock_DataArrival(ByVal sender As Object, ByVal e As AxMSWinsockLib.DMSWinsockControlEvents_DataArrivalEvent) Handles wSock.DataArrival
Dim strData As String 'Datan som anlänt
Try
wSock.GetData(strData) 'Hämta datan som anlänt och lägg in den i variabeln
Catch
MsgBox(Err.Number & " : " & Err.Description)
End Try
'Här hamnar sedan koden vad programmet ska göra med datan
End Sub
</code>Sv: WinSock i .net
---
<b>Andreas Håkansson
Student of Software Engineering</b>Sv: WinSock i .net
Jag tycker du skall bygga om din Vb .Net klient så du använder dig av System.Net, System.Net.Socket namespacen i stället. Blir ju lite klurigare då du är van vid WinSock.
Vill du fortfarande använda WinSock kan du lika gärna bygga din klient i VB6 oxå. Så som din server.
//Johan NSv: WinSock i .net
så jag ska väl testa att byta till det, o köra.. =)
För övrigt, varför jag måste skicka data från servern till klienten, är väl ganska självklart? T ex om man vill ha en inloggning i klienten där servern kontrollerar om namn och lösen är korrekt..
hursomhelst, tack iaf!Sv: WinSock i .net
//Johan NSv: WinSock i .net
Jag antar att det är fullt möjligt att .net -klassen i klienten kan kommunicera med winsock i vb 6? Eller måste jag bytatill samma språk på båda, kanske?