Har byggt en winapplication.....nu vill jag bygga in lite felhanytering.... Halloj! Några saker som jag kom att tänka på på rak arm när det gäller felhantering i .Net : Du kan även bygga dig en egen class som tar emot Exceptions classen och sparar ner felet i en datakälla av något slag. Bra felhantering?
kör med
try
catch err as exeptions
end try
hur ska man ta hand om felen på bästa sätt?
logga allt i textfil?
någon som har nått bra tips..?
skriver i vb.net
MVH
JOhanSv: Bra felhantering?
Så här brukar jag skriva ibland:
<code>
Try
'--- Do something
Catch
MessageBox.Show(Err.Description, "Error Message", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Error)
End Try
</code>
Visst, det finns bättre sätt men det är ju enkelt i alla fall :-)
/MarcusSv: Bra felhantering?
* Det finns ett UnhandledException-event dit alla exceptions dirigeras som inte hanteras av "lokala" felhanterare. Har inte testat detta fullt ut så du får kolla själv hur det fungerar.
* Gör dina egna exceptions när det finns behov. Skapa en ny Exceptionclass som ärver från System.ApplicationException och lägg till egna properties vid behov. T ex om din applikation har en inloggningsprocedur så kanske du vill skapa ett LoginFailedException med extra properties för UserName och Password. Detta ska nog dock inte överdrivas, skapa inte ett exception för varenda fel du kan komma på...Sv: Bra felhantering?
<code>
catch(Exception exception)
{
ExceptionHandler.Save(exception);
}
</code>
En statisc Save metod kommer att minska antal rader kod och göra din felhanterings implemenation väldigt enkel. Tänk dock på att om du har denna metodsignatur:
<code>
public static void Save(Exception exception);
</code>
och har egna exception klasser så måste du använda dig av reflection i din ExceptionHandler klass så du kan plocka upp alla de attribut som finns i den andra Exception klasserna, eller dina egna.
//Johan N