Hej! Det är ett ganska vanligt problem och standardvärden är riktigt trevligt. Ditt senare tips, det där om loopen är det jag funderar på, då värdena hämtas från funktioner. Men jag kommer från Access-miljö och där kan man lägga in dynamiska standardvärden i tabellen och det är väl det jag försöker göra. Ha en eventhandler för listchanged på den dataview som är kopplad till gridden och kolla om det är itemadded. Standardvärden var inte så svårt när man väl hittade hur.Standardvärden i en datagrid
Det jag funderar på är om man kan använda standardvärden i en datagrid.
Alltså när en ny post skapas ska automatiskt vissa saker fyllas i, så som användare och tidpunkt.
Jag har försökt fixa detta via XML-schemat till datasetet. Men jag förstår inte hur standardvärde fungerar i ett XML-schema. Jag försökte använda System.Environment.UserName som standarvärde, men det gick inte.
Så hur gör jag?Sv: Standardvärden i en datagrid
FYI finns info om hur du hanterar standardvärden i XML på MSDN online: http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/frlrfsystemxmlserializationxmlattributesclassxmldefaultvaluetopic.asp
Om du inte får det hela att fungera så tror jag det handlar om databindningen. Du lämnar ju inte dirket några ledtrådar kring varför du inte får det att fundera.
Det som jag tidigare använt är att du en ny post skapas i datagridden så körs en liten loop som fuller på standardvärden. Beroende på källan för dessa värden kan det göras mycket mer dynamiskt än användning av XML-standardvärden.
Hoppas det kan vara till någon hjälp och lycka till med vidare utveckling.
//Mikael.NETSv: Standardvärden i en datagrid
Tillbaka till loopen, hur vet jag att det är en ny rad som användaren "arbetar" med?Sv: Standardvärden i en datagrid
Kanske har missförstått dig helt men men..
Själv skulle jag behöva hjälp med:
http://www.pellesoft.se/development/forum/view.asp?msgid=97744&forumid=47&sum=1#97744Sv: Standardvärden i en datagrid
Om man använder ett "typed dataset" så kan man ange standardvärden för kolumerna.
<code>objAdrvård.adrvård.InaktivColumn.DefaultValue = false;</code>
objAdrvård är ett dataset.
adrvård är en tabell.
InaktivColumn är skapad av VS och representerar inaktiv kolumnen.
Jag gissar att på ett icke "typed dataset" så använder man index istället, men jag är inte säker.