*puh så krångligt att hitta rätt forum* Hej. OK, så det är så raid ser ut =). Jag vet ungefär vad det är men har aldrig hållt på med det.Fler än 2 IDE-kanaler! Uppdatera BIOS?
Hej.
Jag har en kompis som har köpt sig en dator på QXL. Den var hemmabyggd och hade således ganska intressant konfiguration. Nu är inte jag helt haj på moderkort och sånt, speciellt inte nya saker. Moderkortet var ett ABIT IT7 med sex ide-kanaler(om jag inte minns fel). Men det BIOSet som satt där (Award) kände inte av hårddiskarna, åtminstone så visade den inte det. Men sen kom en till skärmbild som såg ut som ett annat BIOS(?). Det hette Hightech eller nåt, den listade alla ide-kanaler och vad det var på dom, och hittade hårddiskarna. Sen kom den vanliga listan med IRQ-tilldelningar eller vad det var. XP startades från en av hårddiskarna som alltså inte satt på idekanal 1 eller 2.
För att installera om ställde vi in i BIOS-setupen(award) att cd'n skulle bootas. Men XP-installationen hittade ingen av hårddiskarna och kunde varken formatera eller installera. Kompisen prövade att byggla om till master/slave men inget fungerade. För att lösa situationen satte vi en av hårddiskarna i ide-kanal 1. Nu hittade award hårddisken och det gjorde också xp-installationen.
Men efter att xp var installerat hittades inte den andra hårddisken som satt på en av de övre ide-kanalerna.
Jag förstår inte hur XP kunde startas innan vi började pyssla med hårddiskarna. Den installationen hade inga problem med att hitta hårddiskarna som då båda satt i de övre kanalerna. Vet inte hur de löste det.
Antar att någon av er vet hur det fungerar. Och hur gör jag för att slippa krångel, skulle varit bra om award hade känt av diskarna med en gång. Borde jag uppdatera BIOS?
/JörgenSv: Fler än 2 IDE-kanaler! Uppdatera BIOS?
Låter starkt som om det är ett Raid-system. I så fall behöver du drivrutiner för att detta.
Alternativt så använder du bara ide 1 och 2 men missar då finesserna med Raid... men det är helt klart enklast.
//ThordSv: Fler än 2 IDE-kanaler! Uppdatera BIOS?
Så hur fungerar det. Var det där hightech nån slags raidsetup eller? Och hur kunde XP startas?
Många frågor, men det skulle vara kul att veta hur det fungerade.
Ska leta lite info!
/Jörgen