Hello! På den datorn där programmet körs alltså.. Nej, Får man fråga vad meningen med dll'en är? Fråga får man alltid .... svårt att få svar annars *ler* Är det forum som är ute på Internet? Då kan du inte använda dig av MAC-adress. Är det ett forum på ett Intranet? Det man vill är ju att ha ett generellt forum som antingen sätts upp ute på internet eller inne på intranätet. > Det borde ju gå eftersom mac-adressen så att säga finns ngnstans i tcp/ip-paketet. Så du menar att någonstans på vägen så "förstörs" paketet och informationen med MAC-adressen tas bort. Hmmm Jo, men HUR gör han det. Vet att man alltid kommer åt MAC-adressen eftersom det är endast med den paketen kan hitta rätt maskin eftersom om du sitter inne på ett lan så är det oftast gatewayens ip-nummer som syns ute på nätet och den unika identifieraren är ju som sagt MAC-adressen. Jo men sitter du exempelvis bakom ett nat-at nät så håller ju routern rätt på tråden vem som ska ha tebaxs paketet. Samma med brandväggen. Jo men då får du ju i alla fall rauterns mac adress. Bättre än inget ska kolla i morgon om jag kan hitta teset.Fånga en användares MAC-adress?
undrar om det är någon som vet hur man kan "fånga" en användares mac-adress eller någon länk som tar upp hur man går tillväga.
mvh
PatrikBSv: Fånga en användares MAC-adress?
http://www.pellesoft.nu/login/tips/t_view4.asp?tid=489Sv: Fånga en användares MAC-adress?
den ska fångas upp när en användare accessar en ActiveX DLL som är installerad på en server någonstans i nätverket.
Eller rättare sagt när ett program som användaren kör på sin klient använder sig av den DLL filen
/PatrikBSv: Fånga en användares MAC-adress?
Tänk på att du kan bara få reda på MAC-adressen om klienten och servern är på samma subnät.Sv: Fånga en användares MAC-adress?
Jo, man har ju gjort ett antal forum som, typ detta.
Med det följer ju alltid att vissa användare "missbrukar" det.
Dessa personer vill man ju på ett eller annat sätt sätta stopp för och den enda idiot säkra metoden jag kommer på är att försöka fånga upp själva mac-adressen som besökaren har.
Det går ju tex med ett program som Iris att fånga upp själva mac-adressen på de som accessar nätverket.
Hoppas att du har en lösning ..... mina VB kunskaper sträcker sig inte till API programmering .... ännu *skrattar*
cya,
Generellt kan man ju säga att en användare har inte med en dator att göra. Därför ska man inte spärra ut användare beroende på MAC/IP/datornamn utan istället jobba med inloggningsnamn.Sv: Fånga en användares MAC-adress?
Problem med användarnamn/lösenord är ju att man då "måste" använda sig av ngn sorts databas verifiering om "alla" ska kunna få tillgång till det.
Om då en medlem/användare missbrukar forumet vill man låsa ute honom/henne och det är ju lätt genom att deleta medlemmen från registret, MEN problemet kvarstår eftersom den användaren endast registrerar om sig.
Ett alternativ är ju att man måste svara på tex ett mail för att aktivera sitt medlemskap och då försöka att spärra så många gratistjänster som möjligt och endast tillåta mail genom antingen sin egen domän eller sin ISP eller sitt jobb.
Tyckte då att det borde vara "enklare" att ha en kombination med mail-aktivering och ta mac-adressen och spara den i db och sedan kolla om medlemmen/användaren är aktiv och har en giltig mac-adress, blir ju lite enklare vid en eventuell banning (uteslutning) av medlemmen/användaren.
Det borde ju gå eftersom mac-adressen så att säga finns ngnstans i tcp/ip-paketet.
cya,
Om jag inte har fel så finns bara MAC-adressen i paketet från samma subnät. Du kan alltså inte få fram den om en användare sitter på ett annat subnät än din egen webserver. Så på Internet blir det då ingen praktisk nytta med att använda sig av MAC-adress verifiering!Sv: Fånga en användares MAC-adress?
Hur kan då servern veta till vilken maskin den ska skicka sina svar till???
cya,
Ett litet inläg här om mac mojset.
Om ni testar att surfa in på grc.com och testar hans web-test program så visar den ens mac adress om man inte ligger bakom firewals mm isånna fall visar den den spoffade mac adressen men hursomhelst på nåt sätt får han ut det i alla fall.
Jag testa med en w2k server utan skyd då syntes min mac adess där.
/jonber Sv: Fånga en användares MAC-adress?
cya,
Kan jag ge mej tusan på..
Mvh
RickardSv: Fånga en användares MAC-adress?
/jonber