Någon som kan beskriva exakt vad polymorphism innebär eller tipsa om en sida som beskriver det? Jag håller på att skriva ett online rollspel i VB och tänkte ha varsin klass för monster och spelare som båda polymorphar från en kreatur klass. Roligt att du har tänkt använda polymorhism när du inte ens är säker på vad det är :), Jag har ju någorlunda hum om vad det är men fått klart för mig att VB INTE stödjer klassarv men jag tycker att det låter lite som samma sak. Såg nyss att länken är för Vb.Net och inte VB6 som jag använder. Kollar igenom det men tror inte att det är till någon större nytta om man kör VB6. Du skulle kunna implementera ett gränssnitt istället eller fejka polymorphism med ett gränssnitt och en klass. >Du skulle kunna implementera ett gränssnitt istället eller fejka polymorphism med ett gränssnitt och en klass. Inte för det är något direkt svar på din fråga men du bör nog byta till VB.net. VB 6.0 stödjer inte objekt orienterad programmring fullt ut, har urusel felhantering (crashar ens program crashar hela vb 6.0) och om du speciellt skall programmera spel rekommenderar jag det verkligen eftersom då kan använda managed directX Funderat på att fråga några som testat Vb.net hur det är och om jag börde byte till det från vb6. Går att köpa licens för utvecklingsverktyg för bara ett språk. Men vänta gärna lite med det då vs.net 2005:s express-versioner snart släpps, bättre att vänta då. Dom är redan släppta (fast det kanske dom inte var när du skrev detta...): http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/ Ah.. Nej, jag har ingen riktig koll på det där, 22:a november har jag bara hört som officiellt datum och att msdn subscribers har fått tag på dem redan för någon vecka eller två sedan. Jag har laddat ner VB 2005 Express nu. Jag hade beta versionen innan men tänkte inte på det när jag skrev inlägget och frågade om det fanns att köpa vb.net någonstans.Polymorphing i vb.
Sv: Polymorphing i vb.
http://www.devarticles.com/c/a/VB.Net/Implementing_Polymorphism_in_VB.Net/ <- förklarar det rätt bra.Sv:Polymorphing i vb.
Tack för länken, ska kolla på den nu.Sv: Polymorphing i vb.
Sv:Polymorphing i vb.
Och hur gör jag det?
Jag lärde mig hur det funkade med procedurer och funktioner med nyckelordet Implements och så, efter några tester kom jag fram till att det även går med Properties (de är väl egentligen procedurerer, funktioner fast bara ett annat sätt att skriva dem på?).
Min fråga är egentligen går det att göra någonting mer?Sv:Polymorphing i vb.
Vet du om det finns att köpa enbart licens för Vb.Net eller måste man köpa hela visual studio?Sv:Polymorphing i vb.
Ang. vb.net eller c# så tycker jag att du ska satsa på c# så slipper du fastna i funktions-träsketSv: Polymorphing i vb.
/JohanSv:Polymorphing i vb.