Jag har en MSFlexgrid i mitt VB6 program. När användaren klickar på en rad ska vissa saker hända. Samtidigt vill jag att den valda raden ska markeras med en annan färg. Problemet är att när användaren klickar "blinkar" bara färgmarkeringen till. Jag vill att markeringen ska vara kvar tills dess användaren klickar på en annan rad. Hur ska jag åstadkomma detta? MSFlexgrid1.cellbackcolor = vbBlue Nja. Problemet är inte färgsättningen som sådan. Problemet är att den rad som användaren klickar bara blir färgad så länge musknappen är nedtryckt. Så fort användaren släpper upp musknappen, vilket i normalfallet är efter del av en sekund, återgår raden till normalfärgen. Hur gör jag för att raden ska ha en annan färg tills dess användaren klickar på en annan rad? Sätt din egen färg vid MouseDown eventet. Jag är nu lösningen till detta problem på spåren. Under click-händelsen låter jag göra några saker. Bland annat hämtas ett värde från en col i den underliggande datakällan. Denna col visas inte MSFlexgriden och det är just det som orsakar att det bara blir en blinkning till färgmarkering. Tar jag bort denna värdeinhämtning fungerar färgmarkeringen som den ska. Problemet är nu reducerat till hur jag ska kunna inhämta ett värde från en col (på den av användaren valda raden) som inte visas i MSFlexgriden, på något annat sätt. Ideer? Det låter som om du byter värdet på msflexgridens col och då kommer måste du återställa värdet till den col som gällde när rutinen aktiverades.MSFlexgrid newbieproblem
Sv: MSFlexgrid newbieproblem
Sätter den aktuella row och col pekaren till blå. Du får själv återställa den till vbWhite när den inte skall vara aktiv längre.
/Stefan Sv: MSFlexgrid newbieproblem
Sv: MSFlexgrid newbieproblem
Spara var du satte den, så att du kan ta bort den vid nästa MouseDown.
/StefanSv: MSFlexgrid highligt rad
Sv: MSFlexgrid highligt rad