Hej Du menar "TabStrip"? Du lägger dina kontroller i egna kontainer. En kontrollarray med frames utan kanter eller picturebox. Om man då har 30 tabbar med 10 textboxar, 10 rubriker för varje textbox, i varje flik, hur skall man då lägga ut allt utan att få det OERHÖRT rörigt??Känt SSTab problem?
Är det någon som känner till följande problem ang. SSTab kontrollen?
Har läst artikeln
- http://visualbasic.about.com/od/usevb6/l/blFrm_On_ssTaba.htm
Den påstår att Tab-ning kan ge fokus på kontroller som ej ligger i den aktuella SSTab-fliken, då SSTab faktiskt flyttar alla kontroller på de oaktiverade flikarna utanför skärmen. När en flik väljs flyttas berörda kontroller tillbaka (och görs på så sätt synliga).
Är det någon som har haft problem med detta?
Jag har för tillfället några flikar med TextBox-kontroller i varje flik.
Min Tab-ning sker korrekt. Lyckas inte erhålla problemet :)
Artikeln ger två lösningar på problemet:
- Lägg alla kontroller i varje flik i en Frame.
- Själv kontrollera att en kontroll som är utanför skärm inte får fokus.
Om någon har haft problem med detta, eller om någon vet om någon nyare version av SSTab faktiskt har rättat till detta problem, mottager jag vänligen den informationen.
mvh PeterSv:Känt SSTab problem?
Använder jag den kan jag juh inte i designen lägga in kontroller i tabbarna?
Det går liksom inte välja en specifik tabb i design-läge.
Eller?Sv: Känt SSTab problem?
Så gömmer du och visar den container som tillhör sidan.
Det är kanske inte lika enkelt att designa. Men den är betydligt mer stabil. Jag har för mig att den dessutom anpassar den sig till xp temat om man har manifest. Vilket jag inte vet om SSTab gör.Sv:Känt SSTab problem?
Utvidga fönstret till 1000x1000 pixlar och sätta fönster-dimensionen programmatiskt eller? :)
Verkar vara mycket osmidigt.