Tjenare Jaaaaaaaa det är en djä... soppa. Hej igen Sven-Åke Det behöver du inte fundera på.PDW tar det från sin hemmamapp. <b>Ser att du blivit så desperat att du dubbelpostar ! No Good ! </b> Mja, jag råkade skicka in i fel forum-del. Och det går inte ta bort inlägg, så det råkade bli dubbelpostning.Komponenter - OCX filer vid distribution
Har en fråga ang. komponenter.
När man väljer att inkludera komponenter via "Project->Components...", måste jag då också kopiera dem en och en och lägga i "bin" mappen vid distribution? För att vara säker på att användaren kan köra programmet.
Jag har exempelvis inkluderat:
"Microsoft Tabbed Dialog Control 6.0 (SP4)"
"Microsoft Common Dialog Control 6.0"
Om jag då vill att användaren skall köra mitt program (Program.exe), skall jag då kopiera de två ocx-filerna ovan och lägga i samma mapp som Program.exe?
Eller om jag använder verktyget "Package & Deployment Wizard", då sköts detta automatiskt. (rätta mig om jag har fel).
Om jag gör detta får jag följande meddelande:
"The wizard found dependency information for the listed files, but the information is out of date. To proceed with the out-of-date information, click OK"
(Filerna som listas är "comdlg32.ocx" och "tabctl32.ocx", de två komponenterna ovan alltså)
Detta är inget _farligt_ som kan medföra till att användaren får ett okörbart program? ocx filerna finns alltså i installations-paketet, men är lite "out of date".
Men om man _inte_ vill använda verktyg, då måste jag alltså kopiera varje ocx-fil manuellt för att säkerställa mig om att användaren får ett körbart program? (det säger sig juh självt :) )
Om jag då kopierar dessa manuellt, hur blir det då att köra dessa på andra operativsystem än mitt eget (XP)? Som tex på Win98/2000/2003.
ThanksSv: Komponenter - OCX filer vid distribution
Jag brukar klara mig med att bifoga även tillhörande .oca fil.
Sen en anna grej du skall köra PDW med version
<b>The Package and Deployment wizard will pick up the files
from this location rather than taking them from your
Windows\System32 folder.</b>
Files: versioner
· ASYCFILT.DLL 2.40.4275
· OLEAUT32.DLL 2.40.4275
· OLEPRO32.DLL 5.0.4275
· STDOLE2.TLB 2.40.4275Sv:Komponenter - OCX filer vid distribution
"<b>The Package and Deployment wizard will pick up the files
from this location rather than taking them from your
Windows\System32 folder.</b>"
Hur menar du?
Jag lyckas inte få upp något sådant val.
"from this location", vilken plats syftar du på?
/AndreasSv: Komponenter - OCX filer vid distribution
Din VB6 mapp - Wizards - PDWizard - Redist . Där ligger nämnda filer
som bör ha de versionsnummer som jag anger ovan.
Anledning som är ett gammalt känt problem om att XP krånglar om det finns
en version som är samma eller nyare i användarens System32.
Vidare så är det ju bara användare administratör som får röra System32.
Sen rekommenderar jag ett besök på
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/VBRef98/html/vbmscLROverview.asp
Där hittar du svar på allt du vill veta om VB6
<b>Ytterligare en gång Skicka med componentens .oca fil så funkar det.</b>Sv:Komponenter - OCX filer vid distribution
Föreslår att du samlar ihop dig och formulerar dina frågor rakt och enkelt :-0
No defense
Mvh
SvenSv: Komponenter - OCX filer vid distribution