Jag har problem med en COM+ komponent där jag anropar en metod som bl.a innehåller en Collection som i sig innehåller olika objekt. Kör du din komponent från en asp-sida eller en vb-klient? Om du kör från asp måste du ändra i iis så att du inte loggar in anonymt, utan använder NT-säkerhet. Det brukar lösa det mest som har med permission denied att göra... Kör från en VB-applikation som i sin tur anropar komponenten. Med risk för att jag är ute på hal is nu, men eftersom du startar ett Library application i samma process som den som din exe snurrar i så borde samma user användas som den som startade exe-filen. Om du kör server application så startas processen i en egen process (dllhost.exe i win2k, i NT4 mtx.exe). Den user som sparkar igång den processen sätter man i identity i paket-properties.Com+ och permission denied
När komponenten kör som Library packake funkar det men sätter jag om den till en server package blir det permission denied.
Metoden det handlar om tar även emot ADO-recordset och en array vilket den godtar(har provat med att ta bort olika argument på en annan dummy-metod), det är Collection som den inte gillar.
Är det någon som har en bra idé vad detta kan bero på?
/MagnusSv: Com+ och permission denied
Lycka till
/martinSv: Com+ och permission denied
Vad är det för skillnad på Server package och Library package säkerhetsmässigt? Min komponent ligger som en Server package och jag kommer inte in i metoden överhuvudtaget då jag anropar metoden med en Collection som ett av argumenten.
/MagnusSv: Com+ och permission denied
I ditt fall finns nog problemet i de objekt som du har i din collection. Kan du från ditt testprogram instansiera de objekten direkt? (för att testa alltså)
/Martin