Jag är mycket duktig på "vanlig" VB6. Omöjligt att svara på om du inte berättar vad du ska använda den till, hur din applikation är uppbyggd (klient/server?) och i vilken miljö den körs. Handlar om en mjukvara som håller ordning på inventarier mm i ett förråd. Ganska mycket varor men ändock greppbart om man kan ha en databas för dem. <b>Jag är mycket duktig på "vanlig" VB6. </b> Vill du ha en lokal fil så är min rekommendation Access då den fungerar bra till denna typ av tillämpningar. Vill du däremot köra mot en databas online (på nätet antar jag att du menar?) så skulle jag satsat på MySQL eller SQL-Server. Alltså jag har hållt på med Basic, Numera Visual Basic sedan 1979. Har gjort många programm. <b>Access har inte alla på sina datorer</b> [citerat Johan Djupmarker Medlem:28 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=266755&forumid=5&sum=0#267368] <b>Och du har också alternativet sqlite.</b> [citerat Johan Djupmarker Medlem:28 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=266755&forumid=5&sum=0#267378] Och jag hävdar med en dåres envishet att DAO 3.6 och Jet 4.0 är det optimala för oss normalanvändare. [citerat Sven Åke Persson Medlem:1556 www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=266755&forumid=5&sum=0#267475] Fattar inte vad det är för djä... trams att skicka Citat: länk. Att kunna se vad någon svarat på någonting i en tråd; klicka på länken, och wips ser du hela inlägget som någon svarat på. Väldigt praktiskt när det som någon har citerat ligger 20 inlägg upp i tråden, eller i en helt annan tråd ;) [citerat Sven Åke Persson Medlem:1556 pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=266755&forumid=5&sum=0#267555] Ahhhhhhhhhhhaaaaaaaaaaa Oki på det. Skall testa. OK, skall vi komma tillbaka till själva frågan, <:http://www.pellesoft.se/area/articles/article.aspx?artid=611> OK, OKDatabas till VB
Men behöver tipps om hur man på ett bra sätt finner en lämplig databas som man kan koppla till VB6. Sv: Databas till VB
/JohanSv:Databas till VB
Databasens filer skall kunna föras över från en dator till en annan så att arbetet kan fortskrida där, eller vilket kanske är bättre, kunna ligga online.
Förslag?Sv: Databas till VB
*LOL* Du är inte blyg av dig. Så djä... duktig kan du inte vara. Att koppla en databas är elementa.
Använd Access eller ändå bättre bygg en egen Databas. Se mitt uppskick.
Programarkivet:Enkel AdressBok Enkel DataBasSv: Databas till VB
På den gamla "goda tiden" (när man fick ha en bok för att översätta basic mellan olika datormärken) fanns det en bra och snabb "inbygd" databashantering i Basic. Med Visual Basic skall man plötsligt använda något externt system och eftersom jag inte behövt denna typ av databaser på några år ...
Tänkte om det fanns något enkelt och lättstyrt och bra datasystem utöver Axxess och SQL. Access har inte alla på sina datorer och detta system skall kuna användas på ett sätt att en databas på Internet inte är en dum ide.
PerSv: Databas till VB
Du behöver inte ha Access installerat för att ditt program ska kunna läsa och skriva i Access-filen. Det sker med ADO (MDAC) och JET-drivrutinen.
<b>> Access har inte alla på sina datorer
>
> Du behöver inte ha Access installerat för att ditt program ska kunna läsa och skriva i Access-filen. Det sker med ADO (MDAC) och JET-drivrutinen.
>
> /Johan</b>
Och du har också alternativet sqlite.Sv: Databas till VB
Jag vill nog hävda att det inte är något alternativ till VB6. Om det inte har hänt något radikalt den sista tiden vill säga. För ca ett år sedan när jag letade fanns det åtminstone ingen vettig wrapper till VB6. De som var gratis var bara skräp, betalalternativen verkade "sådär".
<b>> Och du har också alternativet sqlite.
>
> Jag vill nog hävda att det inte är något alternativ till VB6. Om det inte har hänt något radikalt den sista tiden vill säga. För ca ett år sedan när jag letade fanns det åtminstone ingen vettig wrapper till VB6. De som var gratis var bara skräp, betalalternativen verkade "sådär".
>
> /Johan</b>
Ok, jag har inte testat i VB, bara i C++, och där var det ju smidigt, iaf.Sv: Databas till VB
ADO har blivit samma som Vb.net onödigt krångligt och inte på något plan blivit effektivare än DAO 3.6.
Men det är ju så bla. Er MS freekar ,så fort dom presenterar något nytt så måste det vara bättre.
Många "floppar" har det blivit under åren innan dom med ex. SP 6 har hunnit ikapp.
Luttrad SvenSv:Databas till VB
<b>> Men det är ju så bla. Er MS freekar ,så fort dom presenterar något nytt så måste det vara bättre.</b>
Nu stämmer det ju oftast som tur är ;)Sv: Databas till VB
Vilket syfte skall det uppfylla !!!???.Sv:Databas till VB
Sv:Databas till VB
<b>> Fattar inte vad det är för djä... trams att skicka Citat: länk.</b>
<b>> Vilket syfte skall det uppfylla !!!???.</b>
Sven, du har ju Firefox, gå in i tråden Pellesoft.Extra; installera Greasemonkey och Pellesoft.Extra, så blir citaten stiliga och funktionella. Samtidigt slipper du krångel med att folk skriver för långa rader, så att de inte går att läsa.Sv: Databas till VB
Inte mycket som retar mig , Men! folk som inte orkar trycka <Enter> för ny rad retar mig offentligt.;-)Sv:Databas till VB
Jag har kolla runt och förberett, Men måste komma med en anknytande "dum fråga".
Data Control och Data Acess object, VART hittar jag dem så jag kan lägga dem till mitt projekt.
PerSv: Databas till VB
Kanske något för dig.
har slutat med programprogrammering så jag kan inte hjälpa dig så mycketSv:Databas till VB, Access och SQL
Nu har jag ägnat 2 dagar i att uppdatera mig på databaserna, som de ser ut nuförtiden.
Så det blir nog att ta tag i detta med Access eller SQL i alla fall.
Men då har jag några frågor, så jag får det hela rätt (svara på det ni kan):
Access. Med VB6 vilken är senaste versionen av Access som fungerar som databasunderlag. Testade en men förstod att den nog var "för ny" och eftersom VB6 inte uppgraderas mera ...
SQL: Hur startar jag en SQL databas. Initierar den? Har börjat förstå hur man lägger den till VB6 osv, men inte hur man skapar en ny SQL databas.
SQL: Finns det någon bra lista med alla SQL kommandon?
Från ett New Delhi som borde vara +40 och solsken (alltid så i maj månad) men vädret är konstigt så det har regnat, åskat, blåst som bara den de senaste dagarna. I natt var det nog ca 2 seckunder i genomsnitt mellan varje blixt - som en blinkande halvtrasig lysrörslampa tvärs över himmlen. Och det är bara +25 grader. (Några indier säger att de fryser när det är så här kallt.)