Sitter med en webbapplikation (vb-komponenter/asp). Jag brukar göra validering både på klienten och på servern. Det är alldeles för lätt att göra en egen sida ssom postar till din asp för att lita på klientvalidering. Är det ngn vinst/förlust med att skicka allt från ASP-sidan som varianter, eller är strängar som du skriver att föredra? För min del är det känslomässigt ;) Jag hatar att koda i ASP, men tycker att det är rätt kul i VB. Hade ifs hoppats på ett svar som relaterade till tekniken om att "så här och så här är det" :o)Vart görs typning?
Vart gör man enklast validering resp typning av variabler?
Valideringen borde väl ligga i javascript tex på asp-sidan - för att minimera mängden data som skickas om ngn variabel är fel (tex ogiltlig e-mailadress eller dylikt).
Men vart typar man variablerna? Och är det "nödvändigt", eller bara god programmeringssed att man gör det?Sv: Vart görs typning?
Sedan brukar jag ösa in allt som postas som strängar till mina VB-komponenter och mecka om dem till rätt typer i samband med att jag validerar.
/johan/Sv: Vart görs typning?
Om det ena är att föredra framför det andra - motivera gärna - alltid kul att lära sig _varför_ och inte bara _att_ ;-)Sv: Vart görs typning?
/johan/Sv: Vart görs typning?
Men visst håller jag med om din synpunkt där :o)