Jag skall köpa en ny PC och undrar vad man skall köpa. AMD går betydligt varmare och kräver bullriga fläktar. I övrigt spelar det ingen roll. Själv kör jag med ADM AMD har väl snabbare CPU:er och är billigare än Intel?? Vilket chip skall man ha på mk. det ju endel att välja på bla. VIA, SIS, ALI, AMD, NVIDIA osv. Hemma kör jag en AMD XP1700+ med MSI KT266a som moderkort. fungerar alldeles utmärkt. Äntligen lite vänliga ord om AMD ! Sen att Pentium4:an har SSE2 instruktioner som vid framtida implantering i krävande program och spel ökar prestandan avsevärt verkar ingen bry sig om... Vid flyttalsberäkningar är P4:an cirka dubbelt så snabb som AMD:s XP vid samma klockfrekvenser... Den nyaste P4:an har också dubbelt så mycket L2 cache än AMD:s, nämligen 512kb... Den körs på 533MHz systembuss mot AMD:s 266MHz... Så att köpa moderkort för P4:an istället för AMD:s gör det mer uppgraderingsbart i framtiden... Och slutligen tillverkas P4:an med 0,13micrometer mot AMD:s 0,19micrometer vilket gör den mycket svalare och strömsnålare... Men att köpa en billig CPU verkar vara det viktigaste för många, hmm... Trots dess instabilitet... har du någonsin haft en amd? jag är inne på min 4:e nu. jag märker inte av någon ostabilitet. visst. tidigare AMDs har haft tendens att strula, men den som jag har hemma och den som jag arbetar med har inga problem. Intel's 533Mhz bus - Skall den bussen vara över lägsen AMD:s alpha bus ? Är det inte så att man kör vanliga DDR PC2700 (333Mhz) minnen på Intels 533Mhz bus. Blir inte minnet en flaskhals då ???? slutligen tillverkas P4:an med 0,13micrometer mot AMD:s 0,19micrometerAMD eller Intel....vad skall man köpa??
AMD lr Intel
Jag har hört både bra och dåligt om båda.
/NickeSv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
Sv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
Jag menar i testprog och så!
lr har jag fel ?
AMD värme problem? det beror väl på vilken cooler man kör med.Sv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
Vilket fungerar bäst?Sv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
På jobbet kör jag en AMD 1400 med MSI KT266. Fungerar oxå bra. AMD 1400 motsvarar Intel P4 1600 ungefär..
AMDs XP processorer visar inte deras egentliga hastighet utan den hastighet som intels motsvarande processor har. En AMD XP1700+ kör klockfrekvensen 1466.
När det gäller fläktar kör jag en ttSilentViking, 21dB, som cpufläkt och en thermaltake på c:a 24dB. Sedan har jag ett kraftaggregat med ställbart varvtal som oxå ligger rung 20-25 dB. Med andra ord har jag en dator som e tystare än de flestas.
Har även köpt isoleringsplattor. Men dom har jag inte stoppat i än..Sv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
Har annars bara noterat problem med AMD på denna sajt. Sv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
Kolla denna sida så får ni se på lite riktig Benchmarking...
http://www.mersenne.org/bench.htm
Ale ThoorSv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
benchmarks.
finns X stycken som är "riktiga". en del visar att XP är bättre än P4 och tvärtom.Sv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
Kortare avstånd på transistorerna är inge mått på hur varm processorn blir !
När det gäller Intels standarder så är det så att de har svårt att få Microsoft att följa efter dem. Det är snarare så att Microsoft:s krav ignoreras av Intel. Är det bra ?
AMD har mycket mer minne i L1 nivån. L2 kommer efter L1 !!
Sv: AMD eller Intel....vad skall man köpa??
???????
AMD kör oxå med 0,13micrometer så kolla upp lite först innan du skriver en sådan sak.