Jag har lite problem med att hitta en bra rapport-generator. Jag har tittat på Combit List & Label, Active Reports osv, men alla är för dyra. Jag var också ute ock sökte, men jag fann snart att det bästa jag kunde göra var att använda Word. Kan ju passa på att göra reklam för min kurs då...:-) Hmm, jag är inte helt säker på att det är ett så bra alternativ. Om man ska använda Office-program så är det isåfall bättre med Excel Det är många som använder word och är nöjda. Själv så brukar jag använda html, crystal (det följer med en version som ingår om man köper VS6 Enterprise, kolla på cd 3) eller Word i de fall kunden vill ha ut redigeringsbara rapporter... Hmm, läste din kurs. >Om någon skulle få för sig att sätta sitt förnamn till <Namn> så skulle ju inte så mycket fungera sedan. Varför inte använda bookmarks? Tycker jag är snygare. Kanske tom är snabbare i större dokument eftersom word slipper söka igenom dokumentet. Tror inte Snyggt & flexibelt är rätt beskrivning av printer objektet. För att skapa en raport med sidhuvud, sidfot, rapporthuvud, grupphuvud, gruppfot och detalj. Krävs ju nästan en livstid i jämförelse med en raport motor. Synd att rapportmotorerna är så dyra. Jörgen, 35kr * 10st är ju 350kr. Ja det tycker egentligen jag också, problemet är att min arbetsgivare nästan aldrig är "med på noterna" när det gäller pengar =)Rapportgenerator
Jag söker en billig/gratis och bra generator.
Någon som har ett tips?
/JörgenSv: Rapportgenerator
Nackdel, som jag ser det, är att det tar en liten stund att ladda Word, men fördelarna är ju många.
Jag kan kanske bistå med exempelkod om du vill ha.Sv: Rapportgenerator
http://www.pellesoft.nu/login/articles/vb/usingword.asp
/JohanSv: Rapportgenerator
Sv: Rapportgenerator
Sv: Rapportgenerator
Om någon skulle få för sig att sätta sitt förnamn till <Namn> så skulle ju inte så mycket fungera sedan. Iofs kan man lägga in en spärr i VB-koden men det är ganska opraktiskt. Jag löste det med bokmärken när jag gjorde något liknande en gång.
Enda problemet är att det är ganska svårt att göra rapporter i Word. Rapporter är ju oftast uppbyggt på ett varierande antal rader. T.ex. om man skriver ut följesedlar, fakturor m.m. Sedan är skriver man ju ofta ut ett varierande antal sidor också. T.ex. flera fakturor. Det tar en himla massa tid att öppna dokument i Word.
Men det är klart det är möjligt. Har man tur tar det längre tid för skrivaren att skriva ut en sida, än det tar för word att öppna ett dokument. Men det beror ju på hur snabb dator, och hur snabb skrivare det är.
Det är ju inget som hindrar dej från att byta "taggen" till något annat. Om det sedan är något som avsiktiligt lägger till ett värde i programmet som stämmer överens med en "tag" så är det ju för att sabotera programmet, men varför skulle man avsiktiligt sabotera ett program man använder???
/JohanSv: Rapportgenerator
Hej.
Ett annat alternativ är Printerobjektet alt API.
Snyggt & flexibelt. Något petigt bara...
//freddaSv: Rapportgenerator
<code>
Option Explicit
Enum ReportActions
raShow
raPrint
raSave
End Enum
Sub MyReport(Namn As String, Adress As String, PostNr As String, Ort As String, Optional Action As ReportActions = raShow, Optional FileName As String)
Dim Word As Word.Application
Dim Doc As Word.Document
On Error GoTo MyReport_Err
Set Word = GetObject(, "Word.Application")
Set Doc = Word.Documents.Add("G:\Documents and Settings\Andreas\Mina dokument\Detta är ett test.doc")
Doc.Bookmarks("namn").Range.Text = Namn
Doc.Bookmarks("adress").Range.Text = Adress
Doc.Bookmarks("postnr").Range.Text = PostNr
Doc.Bookmarks("ort").Range.Text = Ort
Select Case Action
Case raShow
Word.Visible = True
Case raPrint
Doc.PrintOut False
Doc.Close wdDoNotSaveChanges
Case raSave
Doc.SaveAs FileName
Doc.Close wdDoNotSaveChanges
End Select
MyReport_Exit:
Exit Sub
MyReport_Err:
Select Case Err.Number
Case 429
Set Word = CreateObject("Word.Application")
Resume Next
Case Else
Err.Raise Err.Number, Err.Source, Err.Description, Err.HelpFile, Err.HelpContext
End Select
End Sub
Public Sub test()
MyReport "Andreas Hillqvist", "Min gatuadress", "123 45", "Göteborg"
End Sub
</code>Sv: Rapportgenerator
Om man bara ska skriva ut enkel information. Låt oss säga en post. Så kan den var ett alternativ.Sv: Rapportgenerator
Hej igen.
Jo, det är sant... Det ÄR lite pill...
Men min erfarenhet av allt annat är att man MÅSTE kompromissa.
Det blir ALDRIG lika bra som man tänkt sig.
Och det är egentligen beklagligt...
//freddaSv: Rapportgenerator
Jag läste om Combit List & Label, precis det jag behövde. Statistiken, EAN-koderna, rapporter, besked och listor. Allt var löst på ett bra sätt. Men då kostar det där efter: 3500:-
Det kanske inte är så dyrt med tanke på att kunden inte behöver köpa den produkten. Problemet är bara att jag planerar inte att sälja mitt program, jag gör det till företaget jag jobbar på, dvs. ett bageri.
Det visste ni inte va =)
"Problemet är bara att jag planerar inte att sälja mitt program, jag gör det till företaget jag jobbar på, dvs. ett bageri."
Det är väl inget problem???!
Om din arbetsgivare är "med på noterna" ter sig väl inte 3.500 kr som dyrt? Tio bakverk á 35 kr / st så är saken klar ;-)
Både Word (snygg lösning Johan och Andreas!!!!) samt Excel duger gott om inte de vill ta sig råd.
//MWSv: Rapportgenerator
Du för tänka på att inte heller kan tillgodse hela priset när man investerar. Utan man kan ju bara investera vinsten.Sv: Rapportgenerator
Nej, då får han väl skylla sig själv.
Men det vore iofs bra om jag hittade en lite billigare rapportmotor. Problemet med Office (word och excel), är mest att det inte finns nåt bra sätt att skriva ut flera dokument av samma typ. T.ex. om jag ska skriva ut följesedlar till 200 kunder så är det lite väl klumpigt.
En annan aspekt är ju min egen stolthet. Det finns redan ett bageriprogram, som iofs är ganska föråldrat. Det är DOS-baserat och funkar bara tillsammans med nålskrivare. Men det är bra och effektivt, och dessutom var det ganska billigt på sin tid. Det enda problemet är användarvänligheten och utskriftsresultaten. Nu gäller det bara för mig att bevisa för bageriets konservativa personal att det är bättre med ett windows-baserat program.
Den aspekten kan jag ju dock inte ta hänsyn till =)
/Jörgen