Hej! Min skärmbild är förskjuten ca. 6 mm till vänster på min laptop. Finns det nån mjukvara för att kalibrera om det eller finns det någon annan lösning? Har ingen laptop men finns det inga knappar på den för att justera sånt? Nej, inga knappar. Det konstiga är att allt är bra i 800*600 så jag tänkte att det kanske fanns nått program för att justera skärmbilden. Det blir ofta så (både på laptop och stationär) att en viss förkjutning uppstår när man ändrar upplösning... Tack för tipsen. Antar att det sitter ett enklare grafikkort i den laptopen så det kanske inte är så mycket att göra åt. Det är igentligen inget stort problem utan mer kosmetiskt. En viss förändring av bilden storlek sker när man ändrar uppdateringsfrekvensen på vanliga skärmar. Vet inte om det ens finns en sån möjlighet på laptop.... =) Kolla om det inte finns några mystiska kombinationer med en massa tangenter, det kan finnas sådant ibland... :)Förskjuten skärmbild
Det gäller en IBM Thinkpad 600x
/Peter
Edit. Ojdå, såg att det fanns "datorer och komponenter". Det är nog där det här inlägget skulle vara..Sv: Förskjuten skärmbild
Sv: Förskjuten skärmbild
Möjligheterna att justera detta beror på grafikkortet.... På min kompis laptop kan jag göra såhär: Kontrollpanelen -> bildskärmsegenskaper -> Sedan en flik som jag har för mig heter inställningar -> och till slut en knapp 'Avancerat'.
(Om inte knappen avancerat finns under fliken inställningar, så klicka runt på de andra...) =)
Där kan jag med fyra klickbara knappar flytta runt bilden...
På den ena av mina stationära kan jag göra likadant, på den andra har jag ett enklare grafikkort, helt utan sådana justeringsmöjligheter. (Fast då kan jag ju använda knapparna på skärmen förstås)
Finns inte detta så har jag inga ideer om hur det ska gå till.....
Lycka till!'
/DavidSv: Förskjuten skärmbild
Mvh
PeterSv: Förskjuten skärmbild