Vid uppstart får jag felmeddelande: NTLDR saknas! (NT-loader). När jag bootar på diskett så finns inte min ordinarie C-disk kvar alls. Har haft en disk med två partitioner, C: och E:. Utöver det finns en liten (5gig SCSI) backupdisk som numera hamnar som C: och är den enda i listan om jag tittar på tillgängliga diskar i DOS, FDISK eller Windows XP installationsprogram. Är inte så hemma på hårdvara och operativsystem men jag tror att det är (var...) FAT32 på båda diskarna. Vad göra? Att du inte ser din "rätta" C: när du bootar på diskett betyder att det antagligen inte var FAT32 på den utan NTFS, vilket DOS inte kan läsa. Men borde man inte se den "försvunna" disken i Windows XP:s installationsprogram även om det är NTFS? Har bootat på en DOS-diskett och startat installationen (I386\WINNT). Du måste nog boota från skivan för att se enheten i installationsprogrammet.. har för mig att det var så i w2k installationen iallafall.... Har du flyttat den hårddisken från någon annan dator?? Nix, den har suttit i samma dator hela tiden. Funderar på om det kan vara moderkortet möjligen? Fast jag har bytt till IDE#2 men den läser inte disken där heller. Har slut på idéer nu... Kan du inte skaffa något diagnos verktyg till din hdd så att du kan kolla felet?? Har varit och kollat med en... då du formaterat disken så är det ett litet minne på disken som är fullt och därför måste du gå in i DOS med en 98 eller ME Startdiskett och då du är i DOS så ska du skriva: OK, det är värt ett fösök. Just nu ligger disken i en antistatpåse på hyllan men jag har ett antal gig med info på en utökad partition på den disken som jag inte vill bli av med så jag har inte gett up än...Försvunnen hårddisk...
Edit:
Det blev visst lite fel forum för denna fråga. Kanske kan någon snäll moderator flytta tråden..?Sv: Försvunnen hårddisk...
Att NTLDR blir korrupt har hänt mig med, men kommer inte just nu ihåg hur jag fixade det. Det kommer snart ett svar från någon. Säkert många som råkat på detta.Sv: Försvunnen hårddisk...
Sv: Försvunnen hårddisk...
Windows 2000, XP, 2003 funkar det nämligen inte att flytta över från en dator till en annan... Vid såna tillfällen så brukar det felmeddelandet komma upp....Sv: Försvunnen hårddisk...
Det kan också vara dåliga partitioner och därmed har dom slutat fungera efter ett tag.
Har haft det problemet med min förut... Fast då var jag tvungen att nolla min hdd och skriva dit nollor så att den skulle funka... Men men...
Vi får hoppas att du slipper det.
Starta datorn med "Partition Megic" och kolla hur partitionerna ser ut att vara.
Är dom gula så måste du nollställa hårddisken...Sv: Försvunnen hårddisk...
fdisk /mbr
och du ska bara ha den disk som klagar över NTLDR i kopplad....Sv: Försvunnen hårddisk...