En cell innehåller värdet av en cell på ett annat "Sheet". Yep. Det förslaget funkar inte, han vill alltid referera till cell C4, inte alltid till cell "lasse". Du får fasta referenser genom att lägga in tecknet $ före rad eller kolumn så i ditt fall så skulle C$4 räcka, tror jag! Men inte om man infogar rader före det man refererar till. Alltså: Snyggt Niklas! Tack alla! Hej alla!Excel-Guru, se hit!!
Då jag på det andra bladet INFOGAR en kolumn förskjuts ju den cell jag tidigare hämtade värdet från. Mitt problem är att jag vill fortfarande hämta värdet från den fasta positionen ex. C4, inte C5 som den nya positionen blev efter infogad kolumn.
Att man i formelfältet kan ange om referenser skall vara Relativa eller Absoluta verkar endast ha betydelse då man kopierar och klistrar in data, och ej alltså infogar kolumner eller rader.
Är det så här det skall vara eller går det att ändra????
(Jag kan koda det med macron men det är inte det jag är ute efter)
MvH
RillobertSv: Excel-Guru, se hit!!
Jag skulle förmodligen namnge cellen, t.ex. MinCellsNamn. (menyn Infoga, Namn, Definiera)
I och med att cellen är namngiven, kan man flytta den i kalkylbladet. (eventuellt även inom arbetsboken)
Du använder sedan namnet från en annan cell med
=MinCellsNamn
Säg till om det inte fungerar.
//HåkanSv: Excel-Guru, se hit!!
Den bästa metoden är följande:
=INDIRECT("C4")
Även om det är lite fult.Sv: Excel-Guru, se hit!!
MvhSv: Excel-Guru, se hit!!
Man har i Sheet2!A1 formeln "=Sheet1!$C$4"
I C4 på Sheet1 så står det 4, i C3 står det 3.
Om man nu infogar en hel rad mellan rad 1 och 2 till exempel, så kommer formeln i Sheet2!A1 ändras till "=Sheet1!$C$5". Samma sak gäller om man namnger cellen, det flyttas med. Alltså kommer det stå 4 i Sheet2!A1.
Det frågeställaren vill ha är som jag förstår det att man ALLTID skall referera till Sheet1!C4 oavsett om man infogar rader före eller inte, och det uppnår man genom att använda =INDIRECT("Sheet1!C4").Sv: Excel-Guru, se hit!!
Jag trodde jag var bra på Excel efter min pivoteringstid med budgetar och försäljningsanalyser men jag är besegrad! :)
MvhSv: Excel-Guru, se hit!!
Niklas är helt rätt ute på vad jag menar.
Jag trodde också att det skulle gå med absolut referens genom att sätta $,
men efter lite påläsning såg jag att det endast gäller formler.
Infogar man rader/kolumner så funkar det inte.
Har ej provat Niklas tips men gör det efter helgen.
Tack igen.Sv: Excel-Guru, se hit!!
Ursäkta förvirringen, jag måste ha läst fel i glöggdimman.
//Håkan