Word 97: Lite lurigt, men har "löst" det på ett lite halvtaskigt sättW97: Maila dokument automatiskt
Har et problem med ett formulär som jag vill kunna skicka automatiskt med mail till en mailadress, med ifyllt subject, baserat på vissa formulärfält.
Mailadress skall byggas från ett fält med faxnummer, som sedan skall bli en mailadress som går via vår faxgateway (fax#<faxnummer>@.....)
Subject skall bygga på samma formulärfält (faxnummer) med lite övrig text som skall läggas till.
Dokumentet måste bifogas till mailet.
De funktioner som jag har hittat är: MailMerge och ActiveDocument.SendMail
Mailenvelope gör att jag kan sätta Subject och mailadress, men mailet infogas i mailet som ett htmlmail (ej bifogat) och skicka det direkt.
ActiveDocument.SendMail skapar ett mail med filen bifogad, men inget mer.
Det som jag tänkt först använda var att använda SendMail och på nåt sätt skapa mailadressen och lagra den i Clipboard, så att användaren, när mailet är skapat, bara kan trycka Ctrl+V för att pasta in adressen.
Detta fungerer fint i Word2003, men det problem jag har nu är att jag kan inte läsa värdet från ett formulärfält i W97.
Får felmeddelande om att det ej går att ta värdet i fältet, eftersom dokumentet är skyddat (formulärläge), med funktionen
faxnr = Selection.Text
Någon som vet hur jag skall göra för att komma runt detta problem?
Hittade nåt DataObject obekt som skulle gå att använda för att klistra in data i ClipBoard, men får error när jag försöker använda det objektet (kan ej använda egenskapade objekt)Sv: W97: Maila dokument automatiskt
Var tvungen att referera till Forms2.dll för att få tillgång till Clipboard
Lyckas att kopiera in mailadressen till Clipboard, och sedan kör jag SendMail, sedan får användaren köra Ctrl+V, för att klistra in mailadressen i mailet
Blir kanske bättre förutsättningar till hösten när vi ska uppgradera till Outlook/Exchange och Office XP, då lär jag kunna styra Outlook på ett bättre sätt än vad jag kan göra idag med Word 97 och Netscape Messenger