Finns det någon som har en idé om hur jag kan skapa pdf-fil av en accessrapport? KAn du inte spara dem som snapshots? Omvandla dem PDF vid ett senare tillfälle? ?? hur menar du? <code> Nja, fungerar inte helt (alls). Löst. Nja (igen), det var inte löst. Använd funktioner. På så sätt kan du hämta informatione med kod. Nej, nu har det uppstått ett nytt problem. Annars finns "Snapshot Viewer for Access 97/2000/2002":PDF-filer fr Access 2000
Jag har en accessapplikation som dygnet runt (varje minut) jobbar mot en oracle-server.
Jag vill varje natt skapa ett antal pdf-rapporter.
Jag måste kunna köra kod som öppnar en rapport,, och skapar en pdf-fil av rapporten, UTAN att manuellt behöva ange exvis filnamn och path i någon popup.
Om jag använder Acrobat, kan man skriva ut rapporten till skrivarkön pdfwriter.
Men detta fungerar inte i mitt fall pga man då manuellt måste ange filnamn och path.
Någon som har någon annan idé om hur jag automatiskt (med enbart kod) kan skapa pdf-fil av en accessrapport?Sv: PDF-filer fr Access 2000
Sv: PDF-filer fr Access 2000
Rapporterna innehåller oftast ett eller flera diagram.
Jag försökte spara dem som rtf, menn diagrammen kommer då inte med.
/ MikaelSv: PDF-filer fr Access 2000
DoCmd.OutputTo acReport, "Rapport1", "Snapshot-format(*.snp)", "C:\test.snp", False, "", 0
</code>Sv: PDF-filer fr Access 2000
Jag får följande larm:
"Exportformaten för microsoft Excel, RTF, MS-DOS-Text och HTML-filer saknas i windows-registret . @Kör installationsprogrammet....."
Konstigt, jag kan ju exportera till XL via den normala exportfunktionen.
Jag har testat i Två olika datorer med samma resultat.
Jag kör Access2k.
Syntaxen skall där vara
DoCmd.OutputTo acOutputReport, "Rapport1", "Snapshot Format", "c:\Rapport1.snp", False
Tack för hjälpen.
Detta ersätter troligen PDF-varianten.
Annars återkommer jag.
Rapporten innehåller förutom diagram, ett antal obunda fält.
Dessa fält fylls med data när rapporten aktiveras (via kod i form.activate).
Denna kod körs troligen inte vid export till snp.
Fälten blir tomma.
Förslag på lösning??
Exempel på datakälla:
=GetSales()Sv: PDF-filer fr Access 2000
Tekniskt fungerar allt nu enl ovan.
MEN dessa filer läggs på en webserver.
Ses mha Exlporer.
För att detta ska fungera måste användaren ha Access i maskinen, annars kan inte explorer visa filen.
Va snackar här om va 1500 användare.
De har INTE Access.
Jag är då åter på ursprungsspåret, dvs access-rapporterna måste skapas i pdf-format.
Om jag i agenten har Adobe Acrobat, kan den skapa pdf-filer.
Men acrobat destiller ger mig en ruta för att ange path och filnamn.
Denna ruta kan jag inte ha, pga dessa rapporter skapas utan någon användare framför GUI:n.
Jag har talat med Adobe, det hade en lösning för detta i gamla w9x, där man i win.ini angav en defaultpath/filnamn.
Då fick man inte upp rutan att ange filnamn.
Jag har ännu inte hunnit testa detta i w2k.
Det finns ev samma möjlighet i registret som fanns i win.ini (adobe kan dock inte svara på det).
Nu till min fråga:
Har någon en idé om annan applikation än adobe acrobat, som funkar med access2k.
Jag vill kunna ange filnamn/path i vb-koden.
Och sedan skriva ut filen till disk.
http://www.microsoft.com/accessdev/prodinfo/snapshot.htm
Du kan nog annars konvertera din snapshots till PDF. Borde gå att automatisera det på något vis.
Kanske med hjälp av snapshotviewer kontrollen som följer med.