Jag håller på att fixa med lite statistik för en träningsdagbok jag använder mig av, gjord i Excel. Jag drog upp en snabb variant som du kan bygga på. Finns förmodligen enklare sätt, men jag orkar inte tänka... En annan metod som är lättare:Vilkorsstyrda MAX och MIN
I ett kalkylblad så har jag en mängd tabeller med uppgifter om varje pass i joggingspåret. Av alla de tabeller så finns det en tabell med vilken sträcka jag sprang (Sträcka 1, Sträcka 2 osv) och i en annan så finns det uppgifter om vilken tid det tog att springa sträckan på just ett visstt träningspass.
Jag skulle nu vilja ha fram största (MAX) och minsta (MIN) tiden för respektive sträcka. Har försökt att få fram detta men inte lyckats. Hade önskat att det fanns något som liknar SUMMA.OM och ANTAL.OM även för MAX och MIN, alltså att man kunde ange vilkor för dessa båda funktioner, men det finns ju tyvärr inte. Går det att lösa ändå.
Kan även säga som så att alla uppgifter i träningsdagboken sorteras i datumordning.
Tackar på förhand.
Anders Sv: Vilkorsstyrda MAX och MIN
Jag förutsätter att du har nummer för sträcka i A2:A9 och tiden i B2:B9. Sen har du en tabell i D2:D4, där det står 1, 2, 3, till exempel.
Då skriver du följande i E2:
=(MAX(($A$2:$A$9=D2)*($B$2:$B$9)))
och trycker på CTRL-SHIFT-ENTER.
Det är en matrisformel, se om du hajar hur den funkar.
Du kan inte använda exakt samma princip för MIN.Sv: Vilkorsstyrda MAX och MIN
Ha samma princip som innan, men se till att ha rubriker. Jag har valt "Lopp" resp "Tid"
Då kan du skriva så här:
=DMAX($A$1:$B$9;"Tid";G2:G3)
Men då måste du skriva "Lopp" i G2 och 1 i G3.