Jag har nu använt SPCS HemEkonomi ett tag, det är ett bra program men det känns ändå inte riktigt modernt och har ett par brister jag retar mej på. Jag kan C ganska bra och C++ hyfsat, men jag tror ändå att jag har varken tid eller ork att skriva ett nytt program från scratch... Har haft precis samma tanke många gånger ... tyvärr är det ju så att tiden inte riktigt räcker till. Personligen tycker jag nog att Excel/VBA är ganska knepigt att få att fungera. Alltid är det nåt användaren gör som man inte tänkt på och så blir det fel nånstans. Eftersom jag jobbar med just detta så kanske jag kan vara till någon assistans. Kul att fler har haft samma tankegångar som jag! Jag har registrerat ett projekt (HemEkonomen) på SourceForge, men det ska granskas först så det tar kanske några dar innan det blir klart. Det är svårt att hittapå ett bra namn, emn det kanske går att ändra senare. Om man ska använda MySQL så måste den installeras på klienten ... och personligen jobbar jag oxå hellre med MySQL. Tyvärr blev jag nekad att registrera projektet på SourceForge, kanske jag gav för dålig beskrivning av projektet. Vi får väl utbyta ideer här istället tills man kommer på nåt bättre. Gärna, men kruxet är väl att då måste man installera VB.NET:-) Det skulle jag kunna göra om jag får tag i det. Förresten vad är fördelen med VB.NET jämfört med gamla VB Studio 6? vad som är skillnaden ... oj, det är mycket. Bl a objekt-orienteringen, mycket bättre prestanda m.m och ett klart mer "fullvärdigt" programmerings-språk. Jag skippar Excel för närvarande tror jag och fortsätter i VB mot en Access-databas. Jag har kommit en liten bit på väg. Ni som har lust att fortsätta diskussionen kan göra det i forumet "visual basic - för nybörjare". Jag kommer nog att ställa många frågor och är tacksam för all hjälp jag kan få. Ska du köra det som "äkta" open source, vilket jag tycker är en kanonbra idé i ditt läge, och få det godkänt på sourceforge, kan du nog inte använda några kommersiella produkter typ Office-paketet. Undrar jag med ... <b>Om man ska använda MySQL så måste den installeras på klienten ...</b> Det verkar intressant! Finns det nåt exempel att utgå ifrån? Jag sökte lite med Google men hittade inget direkt användbart. Här är MySQLs information om biblioteket: http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/libmysqld.html Vad jag förstått är det inte speciellt enkelt att anropa libmysqld från VB för närvarande. Skriva hemekonomisystem i Excel?
Istället funderade jag på att använda Excel 2002 som plattform och skriva rutiner i VBA. Men jag har inte programmerat alls mycket i VB. Jag har en gammal bok "Programmera med Visual Basic 4". Jag har också gjort ett glosprogram i VB för flera år sen. Så jag känner mej lite vilsen hur jag ska börja, men jag tänkte att det skulle fungera enligt liknande princip som SPCS Hemekonomi.
Jag har också ett kalkylark i Excel att utgå ifrån. Det har ett kalkylblad för varje månad där utgifter och inkomster sammanställs. Dessutom ett blad för hela året och ett blad för budget. Så det går att använda redan nu, men jag vill gå lite längre. Jag vill ha konton som "plånbok", "bankkonto", "sparkonto" osv. När man köper tex mat blir det en transaktion från plånboken till affären. Tar man ut pengar från automaten blir det från bankkontot till den egna plånboken. Man kan också ha flera konton om man är flera i familjen (vilket vi är).
Nu är frågan hur alla de här transationerna ska lagras? Enklast är kanske att lagra dom i ett separat kalkylblad i Excel. Men jag skulle gärna vilja ha det så att man väljer konto, affär m.m från en färdig lista istället fär att skriva in det direkt. Ett annat mera avancerat alternativ är att koppla upp Excel mot en databas typ Access eller MYSQL. Jag har lite erfarenhet av detta även om jag jobbat lite med databaser. Måste man ha databasprogrammet igång för att detta ska fungera eller kan man jobba direkt mot databasfilen? Fördelen med Excel är sen att man kan får fina diagram ganska lätt.
Som sagt det här är ett projekt som jag känner att många fler än mej skulle ha nytta av. Det skulle vara helt freeware/opensource där alla gärna får hjälpa till efter bästa förmåga.
Kommentarer och ideer efterlyses!
Mvh RolandSv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Vet ej heller riktigt hur SPCS HemEkonomi ser ut (kan du visa skärmdumpar).
Programmerar en hel del i Excell (gör en del import/export funktioner mot databaser som Access, MS-SQL Server och MySQL). Är inget "proffs" vad gäller Excell och VBA programmering, men har proggat en hel del VB.
Om du skapar ett OpenSource-projekt på t ex <url>www.SourceForge.com</url> så tror jag att fler än jag skulle hoppa på tåget om man säger så, trots tidsbristen. Men, är man flera så kan man dela upp ett projekt i mindre bitar :o
cya,
/PatrikBSv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
I slutändan brukar det bli så att applikationen består av en massa dialogboxar och kluriga makron som flyttar celler här och där.
Varför inte satsa på Access och basera applikationen på en bra datamodell istället. Man kan ju fortfarande använda Excel för graferna.Sv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Kan hålla med om att Access kan vara lämpligt ibland, när det är rena listor eller riktiga databaser som ska lagras.
Är det mindre än 65536 poster så är dock excel fullt användbart, och har man bara lite vana vid VBA så är det inga problem.
Till att börja med så kan man ju ta ett enda konto, och ha "Insättning" och "Uttag" som enda händelser. Varje händelse får då en rad som innehåller en summa, ett datum, en förklarande text, en kategori och möjligtvis en affär.
Att mata in nya poster görs då exempelvis med Data-Formulär.
Dessutom slår man på verifiering för vissa fält, och får på så sätt fram att man bara kan välja vissa typer av värden.
Sen låter man budget ha exakt samma format.
Alla sammanställningar kan man sedan göra på separata blad, etc. Alternativet är ju som sagt att göra det direkt som en databas, men är man mer van i Excel så är det förmodligen väsentligen mycket lättare att göra där.Sv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Iden med en databas i botten är intressant, men kanske lite krånglig. Personligen är jag mera förtjust i mySQL än Access. Även om jag förstår att Access passar bättre ihop med Excel då det är ett program i Office-sviten. Men ska många ha glädje av programmet är mySQL bättre då det är gratis. Sen kan man förstås ha allt i Excel också. 65535 poster är ändå ganska mycket...
En fråga till. Hur gör man såna här controllers som i Utforskaren? Jag tro det heter grid control. Det finns på höger sida i Utforskaren och listar filer, filtyp, filstorlek, filattribut m.m. Högst upp finns rubriker för varje kolumn. Klickar man på en rubrik sorteras listan enligt den rubriken. Den här typen av control hade varit bra att göra i HemEkonomen.
Det finns lite skärmdumpar på Hemekonomi 2.1 på hem.passagen.se/d98rolb3/upload/
för den som är intresserad.Sv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Nu ser jag detta system mer som ett "en-mans-system"/klient-system och då behöver man inte mer kraft än vad Access ger/levererar.
Det behövs inte ens att Access är installerat. Det går att använda Accessdatabaser ändå, t o m skapa dem "on-the-fly" UTAN att ha Access installerat.
Ska kika in projektet på SourceForge
cya,
Jag har pulat lite med ListView i VB, det var det jag ursprungligen menade nä jag pratade om Grid Controli Utforskaren. Jag tog hem ett exempel på vbnet.mvps.org/code/comctl/lvdemo2.htm som fungerade utmärkt. Så det är möjligt att det blir ett rent VB-program utan inblandning av Excel.
Nästa steg är att knyta min Listview till en databas tex Access om man väljer denna. Jag har en känsla av att det redan finns en control för detta, men frågan är då vad denna heter och hur dan används?
Nån som vet?Sv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Skulle det inte kunna bli ett VB.NET program med en Access-databas i botten?
Så man slipper att installera "gamla VS 6" .. ;)
cya,
/RolandSv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Borde finnas flera inlägg om skillnaden mellan VB 6 och VB.NET bara här på forumet och googlar man får man hur mycket som helst listat.
cya,
/RolandSv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
De är ju inte speciellt open source...
Håll dig till .NET och MySQL i så fall, eller XML som lagring kanske duger om det är ett en-användarsystem..
XML läsning till Dataset är smidigt, och du får bra möjligheter att söka, sortertera och filtrera med Dataset.
OlaSv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Går ju att skapa och använda dessa UTAN att ha MS Access installerat
cya,
I det här fallet stämmer det kanske. Annars finns lib_mysqld som kan länkas in i program för att en fristående server inte skall behövas. Programmet blir då fristående.Sv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Sv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Där finns också ett enkelt exempel.Sv: Skriva hemekonomisystem i Excel?
Se bugs.mysql.com/bug.php?id=595
/Roland