Hej på er Du har en tabell som utgångsläge, den första tabellen du får. Vi kallar den tblA.Uppdatering av prislistor
Nu är jag helt nollad när det gäller Access och behöver lite hjälp.
Får en prislista varje natt och vill göra om denna
Utgångspunkt är att jag har en Excelfil som innehåller:
Artnr: Tal
Artikel: Text
U.L. : Text
Pris: Tal
Enhet: Text
Grupp: Text
För att kolla vilka artiklar som är nya för varje dag och se vilka som försvunnit så bör jag väl importera denna till Access? Sedemera vill jag även kunna göra en beräkning till kundprislista.
Hur går man enklast tillväga? Access / Excel?
Vore tacksam för lite ideer och ta gärna hänsyn till att i nästa steg kanske man skulle behöva göra olika beräkningar beroende på vilken grupp artikelnummer tillhör.
Med vänliga hälsningar
Tyrone FröbergSv: Uppdatering av prislistor
Nästa gång du får en tabell tar du in den som tblB.
Sedan kan du via gudie köra en icke-matchningsfråga. Dvs. ta reda på vilka poster som finns i tblB men inte i tblA och vice versa.
Du får då två frågor. Ex qtnNya o qtnBorttagna.
Med qtnNya som bas kan du göra en fråga som räknar om pris. Ställ dig i en tom kolumn i designläge och skriv pris: formel.
Sedan kan du lägga till nya från tblB till tblA, med pris. Genom att göra nämnda fråga till en tilläggsfråga.
Du gör inte en uppdatering utan ett tillägg (tilläggsfråga).
Då har du en komplett tblA men du har fortfarande kvar de som inte fanns med i tblB.
Då kan du göra en borttagningsfråga där du tar bort baserat på att artikelnr är null i tblA.
Att förklara ad lib är inte riktigt min starka sida - fråga gärna om något är oklart.
/Ann