Hej, Jo, det går. Den enklaste varianten är att använda "=INDIRECT()" Hej, eftersom tråden fortfarande är öppen så antar jag att du inte är nöjd med Niklas svar, kanske måste du förtydliga ditt problem, det framgår inte riktigt (så vitt jag kan se) vad som gör att dina egna lösningar inte duger. Du nämner att värdet: "uppdaterar sig", vill du att värdet skall bibehållas i Cell 2 närdet ändras i Cell 1...? Precisera annars vad du vill uppnå... Nej, jag är nästan helt säker på att det är exakt den lösningen jag ger som han behöver. NiklasVerkligen fixa referenser i Excel?
Jag har ett litet problem med ett av mina excel ark.
I en cell (A3) vill jag ha samma värde som i en cell lite längre ner (A6), samtidigt som jag vill kunna lägga in nya celler mellan A3 och A6, och att A3 ändå pekar på A6. Jag har provat med att sätta A3 till $A$6, A$6, R[3]C, R1C6, men alla uppdaterar sig (till t.ex. $A$7) om jag lägger till nya rader. Är det möjligt att göra så som jag vill? Någon som vet?
/PärSv: Verkligen fixa referenser i Excel?
Alltså:
=INDIRECT("A6")
Det finns andra, mindre subtila, sätt, men jag rekommenderar detta.Sv:Verkligen fixa referenser i Excel?
Vänligen Anders SvenssonSv: Verkligen fixa referenser i Excel?
Sv:Verkligen fixa referenser i Excel?
Kollade din funktion och det måste vara så Pär menar, i så fall kan man lösa det på ett sätt till
om man vill krångla till det för sig...
=FÖRSKJUTNING(A3;3;0)
INDIREKT är dock det självklara valet...
Anders Svensson