Jag är helt nybörjare på Makron och fält i Word 2003. Problemet är som följer. Hej Har du ett skyddat formulär så kan du ha ett makro som körs vid avslut i fält nr1 och nr2. Jag antar att du med fält menar formulärfält. Vad menas att beräkningen ska köras vid avslut. När man lämnar endera fält. Tack för all hjälp!VB makro fält
Jag har ett Worddokument med tre fält som har namnen "Text1", "Text2" och "Text3".
Jag vill helt enkelt att de tal som skrivs in i "Text1" och Text2" ska summeras och visas i "Text3.
Hur får jag "Text3" att uppdateras så fort någon ändrar något i "Text1" och "Text2"?
Sker detta med hjälp av ett makro eller finns det något ännu enklare sätt?
/JonasSv: VB makro fält
När det gäller matematiska saker så är Excel att föredra. Där behöver du inte kunna mer än att summera fälten på olika sätt. Det är bara att prova sig fram där. Under "Infoga" > "Funktion" hittar du det mesta du behöver.Sv: VB makro fält
/AnnSv: VB makro fält
Du behöver inte något makro, gör bara så här:
Börja med att ange "Typ" för Text3 till "Beräkning".
Ange "Uttryck" för Text3 till "=Text1+Text2"
Kryssa för "Beräkna vid avslutning"
Skydda dokumentet med "Verktyg-Skydda dokument-Skydd ska inte gälla för formulär"Sv:VB makro fält
Är det när man stänger dokumentet eller när man kliver ur formulärfältet?
Jag vill att beräkningen ska göras så fort jag ändrar antingen i Text1 eller Text2.
/JonasSv: VB makro fält
Det är ju bra att bekräfta att man ändrat klart genom att stega till nästa fält.
Om du inte vill göra så kan du ju lösa det med att man när man stegar in i fältet får en popup-inmatningsruta och aldrig skriver direkt i själva fältet. Det finns lite olika varianter beroende på vad det är du främst vill uppnå för användarna.
/AnnSv:VB makro fält
Jag lyckades tillslut utföra beräkningen genom att bocka i "beräkna vid avslut" på både Text1 och Text2. Hade tidigare bara gjort det på Text3.
/Jonas