Hej. Har ett problem. Jag vill multiplicera ex A1, B1, C1. Men summan skall vara lägst 4. DVS att om A1*B1*C1 blir 3, skall det stå 4 i Exempelvis D1. =IF(A1*B1*C1 mindre än 4; 4; A1*B1*C1) Korrekt formel (med svensk tangentbord och svensk Excel) skulle bli: Ja frågan torde vara löst, annars så har jag här ett nästintill Varför inte <b>>Varför inte Formelproblem i excell
Någon som vet hur formeln skall lyda?Sv: Formelproblem i excell
eller motsvarande med =OM
sitter med ett lite skumt tangentbord, så jag har inget mindreän-tecken, det är det som ska stå i formeln.Sv: Formelproblem i excell
=OM((A1*B1*C1)<=4;4;(A1*B1*C1))Sv:Formelproblem i excell
identiskt förslag (med en parantes mindre) och om du kör på engelsk
verion så skall det helt enkelt stå IF, och den Danske MÅSKE... ;-)
Jag vill passa på och förklara logiken, IF-satsen innehåller tre inparametrar
(före;mellan;och efter semikolon) i den första anger man villkoret:
OM A1*B1*C1<=4 d.v.s om multiplikationen i detta fallet blir mindre än eller lika med 4
I i den andra anger man värdet om villkoret blir sant, d.v.s. om multiplikationen blir enligt ovan.
i detta fallet anges en 4 kort och gott.
I i den tredje anger man värdet om villkoret blir falskt, d.v.s. om multiplikationen INTE blir enligt ovan.
i detta fallet A1*B1*C1 d.v.s svaret på multiplikationen skall stå i cellen om det blir större än 4.
Med denna logik kan du följdaktligen helt enkelt vända på formeln enligt det nedersta exemplet.
Svensk
=OM(A1*B1*C1<=4;4;A1*B1*C1)
Engelsk
=IF(A1*B1*C1<=4;4;A1*B1*C1)
Dansk
=MÅSKE(A1*B1*C1<=4;4;A1*B1*C1) O.B.S. detta var ett skämt... ;-)
Svensk omvänd
=OM(A1*B1*C1>4;A1*B1*C1;4)
Allt för att göra en kort historia lång..... ;-)Sv: Formelproblem i excell
=Max(A1*B1*C1;4)
Fungerar i både svensk och engelsk (och troligen dansk) versionSv:Formelproblem i excell
=Max(A1*B1*C1;4)</b>
Det har du rätt i, det är nog lämpligare i det här fallet.
Men i hyfsat många fall så är det saker i stil med "jag vill ha 5 om A1>7, annars A1", och då är det så här man får göra.