Jag blir inte klok på följande. (Office 2003) Byt ut alla ActiveDocument till ThisDocument och se om det hjälper. Det ska jag göra, tack så länge. Har nu provat ditt förslag och det är med sorgset hjärta som jag tyvärr måste meddela att det inte fungerar. Ska detta föreställas vara någon bugg i word, eller är det en inställningssak på vår webbserver ?? Då får du debugga lite... problemet är att jag inte är säker på att det funkar så bra om du kör över intranät. Jag tror inte databasen har någonting med saken att göra, Det är solkart att mina fields får rätt värden eftersom att jag genom att byta vy en gång får rätt värden. Har du kollat om makrot körs över huvud taget? Om du inte ställer ner makrosäkerheten till låg tror jag inte att makron från intranätet körs. Jodå, macrot körs inga problem, för som jag skrev tidigare så är fälten uppdaterade, problemet är att det syns inte förens jag byter vy på dokumentet. Vad som jag uppfattar som lite lustigt och som kanske kan påverka är att när jag klickar på länken så lägger sig word bakom explorersidan och hamnar inte "ontop" eller som aktiv sida utan explorer är fortfarande den aktiva applikationen. Jag är fortfarande tveksam till om ditt makro verkligen körs... Lägg in en MsgBox eller något för att kolla. Om jag har förstått dig rätt så ligger dina fält i dokumentets sidhuvud. Det är normalt att fälten i sidhuvudet uppdateras när du växlar mellan normalläge och utskriftslayout så jag gissar att det är först då de verkligen uppdateras. Vilken typ av fält är det frågan om? Jodå, macrot körs, inga problem. Det som irriterar mig är att, om man kör länken utan att word är öppet, så är det inga problem. Detta får mig att tro att det kan röra sig om en bugg i officepacket. Det verkar hyfsat skumt det här, men om du vill aktivera word så är jag hyfsat säker på att du kan göra det med Application.Activate. Ledsen för sent svar, men jag var borta i slutet på förra veckan. Helt vansinnigt förslag, men jag gissar på att du är hyfsat desperat, så det är väl bättre än inget: Nej, inget bättre resultat denna gång, jag tycker att när koden kommer ner till msgboxen så borde den hamna på topp men den ligger också gömd bakom, är detta en FET MS bugg ??word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
Om jag öppnar mitt dokument som ska uppdatera ett antal fields, från min hårddisk så är det inga problem. Öppnar jag från vårt intranät så är det heller inga problem, om inte.......
Om användaren har word öppet och sedan klickar på länken i intranätet så uppdateras inte dessa fields.
Vadan detta ??? För att uppdatera fields använder jag mig av VBA. Koden lägger jag under "thisdocument" och "document open"
Snälla någon, hjälp med förslag till felsökning.Application.ScreenUpdating = False
Dim aStory As Range
Dim aField As Field
For Each aStory In ActiveDocument.StoryRanges
For Each aField In aStory.Fields
aField.Update
Next aField
Next aStory
ActiveDocument.Save
Sv: word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
Sv:word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
/mattiasSv: word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
Kan också tilläggas att det är kopplat ett dokumenthanteringsystem till detta och att mina fields hämtar värden ur en databas.
Några fler kloka människor som tror sig ha en lösning, eller känner igen problemet ??
Med förväntansfulla hälsningar
Mattias
EDIT:
Det räcker med att byta vy (från utskriftsvy till normal vy och tillbaka), men men kan inte göra det macromässigt för då fungerar det inte utan man måste göra det manuellt, hur sjukt som helst.Sv:word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
Min hypotes är att Word har ett dokument öppet och att det därför den tycker att det är ett annat dokument som skall användas.
Databasen du pratar om, anger du den relativt eller absolut mot filen?
Dvs, står det "/databas/mindatabas" eller "http://...mindatabas" eller "C:\...\mindatabas"?
Är det den förstnämnda bör du nog i så fall byta till en annan variant.
Ytterligare förslag på åtgärd:
-Skriv ThisDocument.Activate först.
elller
-Prova att byta event, filen kanske inte är färdigladdad.Sv: word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
Det känns som att jag skulle behöva göra en "redraw" av min header, är det någon som vet hur jag kan få till det ??
Eller är det så at vi är helt fel ute på detta sätt, jag har dålig erfarenhet, finns det andra lösningar runt detta.
Eftersom att detta är dokumenthantering vi pratar om så finns fält som ska vara automatiskt uppdaterade såsom: dokumentnamn, rev, utfärdare, godkänd av, datum osv.
//MattiasSv:word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
Hur kan jag lösa detta ?? Jag vill att word lägger sig som aktiv applikation innan dokumentet öppnas, för det kan vara en lösning.
Men jag står helt utan ideér så allt som kan vara till min hjälp.................
Mvh
MattiasSv:word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
Jag kan tala om att word skiter högaktningsfullt i Application.activate, det enda som händer är att "taskbar button" blinkar och talar om att någonting har hänt.
Nu ser koden ut så här:
<code>
ActiveDocument.ActiveWindow.SetFocus
Tasks("Microsoft Word").Visible = True
Application.Activate
Application.ScreenUpdating = False
Dim aStory As Range
Dim aField As Field
For Each aStory In ThisDocument.StoryRanges
For Each aField In aStory.Fields
aField.Update
Application.ScreenRefresh
Next aField
Next aStory
Application.ScreenUpdating = True
ThisDocument.Save
MsgBox "Klar !!"
End Sub
</code>
Testa att ta bort application.screenupdating-grejerna.
I princip borde det _definitivt_ inte funka, men det här verkar så skumt att jag inte skulle bli förvånad ändå.Sv: word behandlar mitt dokument olika HD kontra Intranät
Jag är helt övertygad om att det ska räcka med :
<code>ThisDocument.Fields.Update</code>
//Mattias