Är det så att Excel XP inte kan öppna CSV filer? Jag tror att det är något i stil med följande (obs; bara spekulationer): Tack det fungerade med tabb. <b>>Konstigt att det bara är problem med just Excel XP. </b>Excel XP och CSV filer
Provade just med en ren Excel XP installation och följande händer:
- Om jag dubbelklickar på en CSV fil så hamnar alla fälten i första kolumnen (dvs första kolumnen innehåller "123;456;ABC"
- Om jag väljer öppna i Excel så startas Text Import Wizard. Där kan jag iochförsig välja separator och importera.
I både Excel 97 och Excel 2003 så öppnas CSV filer korrekt oavsett metod
Jag provade med bådekomma och semikolon som separator men det gjorde ingen skillnad.Sv: Excel XP och CSV filer
Office-snubbarna har fått problem med att tolka filer, eftersom folk inte följt standarder. CSV skall väl egentligen rakt av vara komma- och radbrytsseparerad. Sen har folk haft alla möjliga varianter, kallat dem CSV och sen blivit förbannade när det inte har funkat.
Effekten har blivit att de fort som fan har varit tvungna att göra så att alla öppnas med hjälp av text import wizard, i all hast glömt att man kan dubbelklicka, och vips så tolkas nästan alla textfiler fel, som tabbseparerade.
Om du byter ut komma-tecknen mot tabbar tror jag nästan garanterat att det kommer funka...
Nåväl, jag har haft precis samma problem, och det vettigaste är att alltid öppna dem med "öppna" på menyn, eller styra det från ett makro med .OpenAsText.Sv:Excel XP och CSV filer
Konstigt att det bara är problem med just Excel XP.
(Dessutom är det väl MS själva som har ställt till det med CSV formatet genom att använda de nationella inställningarna på datorn för listseparator, decimalskiljare mm.)Sv: Excel XP och CSV filer
Det är just därför jag tror att det är påtryckningar från något annat företag. Man har något som egentligen funkar som det ska, men eftersom folk missförstår så upplever de att det inte alls funkar som det ska. MS böjer sig och det slutar funka ordentligt.
Sen är det dessutom så att den är väldigt besvärlig även angående .OpenText - metoden. Om man öppnar, säg, fyra filer med OpenText, kommer Excel producera olika resultat beroende på i vilken ordning man öppnar dem, såvida man inte tydligt anger exakt hur de ska öppnas.