Jag skulle vilja sortera ut de poster i Excel som har en viss teckensnittsfärg i en specifik kolumn men har ingen aning om hur man kan sortera ut det. Det finns så vitt jag vet inget sätt att lösa det på automatiskt. Exakt hur man löser detta beror lite på hur färgena kommer dit från början. Som jag ser det finns det tre varianter;Sortera på fäg i Excel
Någon som vet ?
/BosseSv: Sortera på fäg i Excel
1. Färgerna sätts automatiskt mha conditional formatting. Då kan du helt enkelt använda det villkoret som finns i formatteringen.
2. Färgerna sätts dit av en person. Om det finns möjlighet så är det då lämpligt att låta personen istället sätta någon form av markering i en närliggande ruta, och uppdatera färgen mha conditional formatting, och sen sortera efter den nya kolumnen.
3. Du har ingen som helst kontroll eller vetskap om hur färgerna kommer dit, eller att något av ovanstående gäller, men att du ändå inte kan använda resp. metod. Detta är definitivt minst lämpligt, men då kan du antingen göra en egen funktion som gör kontroll mot färgen och använda den, eller ett helt eget makro som gör hela urvalet själv. I båda fallen behöver du använda VBA.