Hej alla. Hej Mattias... Hej Anders."Länka ihop många excelblad"
Tänkte följande scenario, många personer har en egen "rapport" excel bok och sedan vill jag få in alla dessa på ett blad i en "huvudbok", hur göra detta ?
Antalet rader i rapporten förändras hela tiden.
EDIT.
Jag kan naturligvis "reservera" massa tomrader per dokument, men jag vill inte ha tomrader, jag tänker skriva ut detta och då skulle dte bli fult.
Mvh
MattiasSv: "Länka ihop många excelblad"
Exakt hur du skall göra går inte att säga eftersom jag inte vat exakt hur dina rapporter ser ut, men somjag ser det så måste du hantera VBA för att uppnå det du vill.
Jag utgår i från att själva länkningen mellan arbetsböckerna int är något problem utan det bara handlar om att göra "Huvudarbetsboken" dynamisk.
Förslagsvis kan du göra ungefär så här:
Du skapar först ett VBA macro som heter "Private Sub Workbook_Open()" i "Huvudarbetsboken", detta triggas så fort arbetsboken öppnas. Om arbets boken aldrig stängs eller av andra skäl kan du vilja trigga macrot på något annat sätt, du kan t.ex. koppla en knapp till ett makro, för att köra den manuellt.
Koden i "Private Sub Workbook_Open()" är som sagt inte lätt att hjälpa dig med i detta läget och kan som alltid se ut på många olika sätt, ett sätt kan vara att man börjar med att räkna hur många poster det finns i den externa arbetsboken, jämför detta med hur många poster man redan har i "Huvudboken" för att se om och hur många poster som skall läggas till.
Om det sen t.ex. handlar om rader så finns det olika alternativ, ett lite "slappt" sätt kan vara att skapa en mall (en tom rad) för hur en sådan rad ser ut med alla formatteringar och sen kopiera denna och därefter lägga tlll refernserna till den andra arbetsboken. Dock är det nog prydligare att skapa en funktion och i denna skapa formatteringar så som du vill ha dom....
Sen måste naturligtvis alla länkningar läggas till i cellerna.... och detta är ju avhängigt av hur dina rapporter ser ut...
Vänligen Anders SvenssonSv:"Länka ihop många excelblad"
Jag misstänkte att det var så man fick göra, hoppades bara på att det fanss någon funktion som jag missat att använda innan jag satte igång att knacka VBA.
Jag tror att vi har runt 15 olika "rapport" blad med olika namn så det blir mycket loopande.
Mvh
Mattias