Hej Osäker på om det går att lösa. Möjligtvis med någon array-formel, men jag ser iaf inte omedelbart hur. Du kan använda en matrisformel (ctrl-shift-enter) löste det med att köra Jaså, det är VBA...excel - worksheetfunction.min funkar inte med #N/A
Har ett problem.
excel - worksheetfunction.min funkar inte med #N/A. Vill ha minvärdet i en range som kanske innehåller
1
2
3
#N/A
just #N/A gör att det flippar ut. Hur löser jag det?Sv: excel - worksheetfunction.min funkar inte med #N/A
Annars ser jag två lösningar:
- Skapa en dummytabell vid sidan av som du använder, med formeln =IF(ISNA(A2); ""; A2), eller något i den stilen. Du kanske får välja något annat istället för "", till något "stort tal".
- Skapa en egen funktion som löser det; spara den i personal.xls
något i stil med:
Public Function MyMin(theRange As Range)
Dim test As Range, min as double, first as boolean
first=true
for each test in theRange
if not test="#N/A" then
if first then
min=test
first=false
elseif test<min then
min=test
end if
end if
next
End Function
otestad, så du får nog ändra någotSv: excel - worksheetfunction.min funkar inte med #N/A
=Min(If(IsNA(A1:A5);1e6;A1:A5)Sv: excel - worksheetfunction.min funkar inte med #N/A
minRange.replace "#N/A", ""
mittMinvarde=xl.worksheetfunction.min(minRange)
minrange.replace "", "#N/A"
vilket funkar just i mitt fall i och med att det inte finns nån risk att det finns både tomma celler och #N/A..
jag bara återställer till N/A när jag är klar så att säga, så ser det ut som jag inte gjort nåt.
tack iaf.Sv:excel - worksheetfunction.min funkar inte med #N/A
Då är det egentligen mycket bättre att göra en lösning i stil med "mymin" jag skrev ovan, din kod är (och det förstår du ju själv) mycket farlig, och i allra högsta grad sannolik att sluta fungera.