Har letat en bra stund nu, men hittar inget vettigt. Det är ju fan också vad man hitter grejer fort när man väl ställer frågan... hade letat i dryga timmen, och bestämde mig till slut att slänga ut en fråga här. Tio minuter senare hittar man exakt hur man gör. "Tomma rader" i Pivottabeller?
Jag har en tabell som är mycket lämpad ("aslämpad") för pivottabeller, och jag ska ha ut data från den på ett sätt som är mycket lämpat ("aslämpat") för pivottabeller. Slutsatsen bör ju rimligtvis bli att jag gör en pivottabell.
Det funkar mycket bra, efter att jag har gjort lite små tillägg till filen.
Problemet är följande:
Låt säga att jag har två dimensioner. Å ena sidan länder; X, Y, Z, å andra sidan avdelningar; A, B, C.
Sen har jag en egenskap per varje post, den kan vi kalla 1, 2, eller 3. Vi kan till exempel för en post ha ett värde på 0.5 för land X, avdelning B och egenskapen 3.
Pivoten blir sen av typen:
<code>
__________________Egenskap_____________
Avdelning | Land |
</code>
Ett exempel ska då bli:
<code>
________1____2____3____
A | X | 10 25 5
| Y | 5 15
| Z | 25 5
B | X | ...
| Y |
| Z |
C | X | ...
| Y |
| Z |
</code>
Problemet uppstår när det är helt tomt på en rad, för då finns den inte med alls:
<code>
________1____2____3____
A | X | 10 25 5
| Y | 5 15
| Z | 25 5
B | X | 5
| Y | 15
C | X | 7
| Z | 9
</code>
Jag skulle alltså vilja att raderna finns kvar, trots att det inte står något i dem. Detta pga att jag ska uppfylla ett format enligt en annan mall. Är det överhuvudtaget möjligt?Sv: "Tomma rader" i Pivottabeller?
Högerklicka på "Land" i mitt fall, ta "Field Settings", och kryssa i "Show items with no data".