Någon som vet hur man går tillväga för att ta en XML-fil och konvertera dess data till RTF så att formatteringar och allt bibehålls såsom ursprungsprogrammet skapade informationen? Jag sökte i forumet här och såg att någon annan ville göra ungefär samma sak: antagligen går det m.h.a. XSL-FO men har ingen erfarenhet av det så kan inte ge några mer specifika tips tyvärr.. Jag blir fullständigt VANSINNIG på MS enormt URUSLA MSDN-hjälp... Det står INGENSTANS hur man skapar importerar ett XML-dokument in till ett Word-dokument. Bara tvärtom!! Jo, jag hittade ett dokument men det kräver att användaren själv går in i menyer och anger en massa alternativ - och det vill jag absolut under inga omständigheter göra! Det MÅSTE ju kunna gå att programmatiskt och i bakgrunden. Måste du använda RTF? Varför gör du inte en XSL Transform som gör om din XML till WordML? WordML kan läsas av både Word 2002 och Word 2003 och är relativt enkelt att fixa om du har bra kunskaper om HTML och XML. >Om du har ett XML Schema till din XML så kan du även använda verktyget med det smidiga namnet "Microsoft Office 2003 WordprocessingML Transform Inference Tool" som finns att ladda ned gratis på msdn.microsoft.com/office. Jag har inte provat men kan det funka med att konvertera till HTML-format och sedan ta upp det Konvertera till HTML? Njae... Skulle helst inte vilja gå den omvägen då det inte blir riktigt bra det heller - och dessutom: Vilket program konverterar XML till HTML? Kan detta vara något? Jo, det var av intresse. Dock är XML Converter Professional Edition det alternativ som jag är ute efter, fast jag inte riktigt gillar iden att köra ett externt program via CLI. Skulle helst vilja se den produkten som en DLL som jag kan integrera med mitt eget program. Men man kanske inte kan få allt här i världen...Konvertera XML till RTF (Word)
http://www.pellesoft.se/communicate/forum/view.aspx?msgid=94565
Inlägget var löst/klar men jag såg ingen lösning publicerad. Vet någon hur man gör?
Tack!Sv: Konvertera XML till RTF (Word)
alternativt går det antagligen att transformera xml:en till docbook xml och använda nån docbook konverter till rtfSv:Konvertera XML till RTF (Word)
Sökfunktionen är ju totalt under all kritik - jag får upp tusen alternativ som ingenting har med XML och Word att göra... BLÄH!
Nå... Jag söker vidare och hoppas att någon annan kan komma med förslag på lösningar!Sv: Konvertera XML till RTF (Word)
Om du har ett XML Schema till din XML så kan du även använda verktyget med det smidiga namnet "Microsoft Office 2003 WordprocessingML Transform Inference Tool" som finns att ladda ned gratis på msdn.microsoft.com/office. Med detta kan du göra ett Word-dokument som använder ditt XML Schema. På de platser där du infogar dina egna taggar kommer verktyget se till att data från din XML-fil hamnar när du transformerar XML:en. Du måste iofs ha Word 2003 Pro för att använda egna schema, men jag tror att den WordML som skapas med transformernen kommer fungera i Word 2002 också, men detta har jag aldrig testat.
När du skapat en XSL Transform med verktyget, kan du med tre rader VBA omvandla vilken XML-fil som helst (som stöder ditt schema) till det Word-dokumentet som XSL:en baseras på.
Att få kläm på hela XML-stödet i Office kan vara lite knepigt i början, men jag lovar dig att det öppnar helt nya dörrar när du kommit en bit på väg! XML-stödet i Office 2003 är det bästa som hänt Office någonsin!
Mvh // JohanSv:Konvertera XML till RTF (Word)
Jo, jag laddade ner hela XML-kittet och upptäckte att det inte riktigt fungerar som jag vill med WordML eller så har jag inte riktigt förstått allting. Vad jag har förstått så är en XSL fil en mall för hur saker och ting skall formatteras, men det verkar som om jag i den filen måste veta strukturen för hur informationen skall ligga i det slutgiltiga dokumentet. Det vet jag ju inte i mitt fall. Jag skulle bara vilja ha ett typ av en styleshett som definierar att bold är si och italic är så - inte hur de skall förhålla sig textmässigt till varandra.
>Måste du använda RTF? Varför gör du inte en XSL Transform som gör om din XML till WordML? WordML kan läsas av både Word 2002 och Word 2003 och är relativt enkelt att fixa om du har bra kunskaper om HTML och XML.
Nej, måste måste jag inte men RTF är ju ett relativt universellt format vilket gör att jag inte är HELT låst av att man måste använda sig av Word. Jag gillar inte att man låser sig vid ett specifikt program eller version. Men om det inte finns någon annan utväg så får man väl bita i det sura äpplet och installera Word2003 och låsa sig till det.Sv: Konvertera XML till RTF (Word)
i Word och frågan är då om det blir som du tänkt dig då.Sv:Konvertera XML till RTF (Word)
Det börjar alltmer luta åt att själv konvertera XML-filen "manuellt"...Sv: Konvertera XML till RTF (Word)
http://www.convertzone.com/all/go-ABC%20Amber%20XML%20Converter-1-1.htmSv:Konvertera XML till RTF (Word)
Tack för tipset!