Hej! Hej Ann, Hej Jan-Olov, håller med om att det var lite ostrukturerat. Jag är absolut inte säker, men att göra exakt som du säger tror jag inte är möjligt. En variant hade väl varit att kod som finns i en mall automatiskt följer med. Niklas, det är nog så att det inte riktigt är möjligt - även om jag ska leta vidare hur man skriver till den klassen. En fullösning hade kunnat vara att låta alla dokument få samma document_new och någon form av dolt ark (antar att det finns någon motsvarighet till excel-varianten). Ifrån detta dolda ark skulle du sen kunna styra vad som händer i document_new. Fast det är väldigt svårt att uttala sig om man inte vet mer än det du skrivit hittils. jo, tanken är bra men det är inte så att ett nytt dokument ska koppla loss från mallen alla gånger. Vet inte om jag kanske förstår bättre nu hur du menar. :-) Men kan du inte koppla loss dokumentet då det sparas som ett .DOC första gången, i t ex Document_Save eventet?Från global mall ange egenskaper för document_new i ett dokument
Skulle i Word behöva ha vba-kod som när den körs sätter in en kodsnutt i document_new i det dokument som är aktivt på skärmen. Koden tänkt att finnas i en globalt laddad dokumentmall så man vid valfritt tillfälle kan infoga (med knapp/tangent/menykommando) den i det dokument man för tillfället arbetar med.
Har sökt lite men är totalt renons på vad jag ska söka på?!?! Känns att det är fredag :)
Alla uppslag mottages tacksamt.
/AnnSv: Från global mall ange egenskaper för document_new i ett dokument
Ärligt talat så förstår jag inte riktigt vad du menar. Vill du ha kod som körs automatiskt när man skapar ett dokument utifrån en mall, eller ett makro som körs på beställning som finns tillgängligt i det nya dokument man skapar utifrån mallen, via t ex en knapp eller mey?Sv:Från global mall ange egenskaper för document_new i ett dokument
Men du är rätt ute i det senare.
Vill inte ha en ren document_new-funktion utan.
1. I en global mall som alltid laddad finns en kod som vid behov aktiveras via kod/meny/tangentbord (kunde varit en funktion i Normal.dot :)
2. I aktuellt dokument användaren arbetar med ska denna kod köras och utföra att kod infogas i classmodulen som innehåller new_documentkommandot alternativ ska en modul (macrocontainer?) infogas och innehålla auto_new för detta dokument. Det dokumentet kan vara skapat på valfri mall. Själva dokumentet ska bara "uppgraderas" till att i document_new/automakro innehålla activedocument.attachedtemplate = "".
Gjorde en utförligare sökning idag och inser att jag är farligt nära virusprogrammering :)
Söker vidare och hoppas på svar eller att jag hittar ett exempel.
Sv:Från global mall ange egenskaper för document_new i ett dokument
Den varianten är inte ett alternativ för i en del lägen ska kopplingen finnas kvar och i en del inte. Kan inte förutse när.
Sv:Från global mall ange egenskaper för document_new i ett dokument
Bara då den inte innehåller någon funktionalitet i sig utan mer är layoutmässigt/informationsmässigt utformad som en mall. Så genom att bolla idén så har jag förstått att det är bättre att den typen av mallar är av formatet .doc. Ibland går man över ån efter vatten :).