Hej, I Word 2003 hittar du det du söker i menyn Verktyg under Skydda dokument. Jag har inte testat själv men det ser ut som det borde lösa ditt problem. Jag har hittat skyddat dokument och jag kan gå in och sätta vilka avsnitt som ska vara skyddade och vilka som inte ska vara det. Mitt förslag är att du i vba skapar en userform där du låter användaren skriva in x antal tkn. Hej Ann,Göra ett låst dokument för att ladda ner
Någon som vet hur man gör ett word-dokument som ma nhar förbestämt layouten, typsnitt på men där man kan ladda ner det för att i en textruta kunna skriva in text.
Personalen ska alltså ladda ner dokumentet men bara kunna skriva i en textruta med förutbestämt typsnitt.
Gärna Snabbt svar :) Lite brådis...
MickeSv: Göra ett låst dokument för att ladda ner
/JanneSv:Göra ett låst dokument för att ladda ner
Problemet som jag inte kommit på att lösa är att om man skriver i dokumentet där man får skriva så blir det 2 sidor ju mer man skriver. Jag vill att det bara ska gå att skriva på 1 sida.
Lägger jag in ett avsnitt längst nere på sidan och väljer att kunna skriva in övanför det så åker avsnittet ner på andra sidan om man skriver in text.
Har provat att lägga in en textruta i avsnittet där man får skriva men texten hamnar utanför rutan då man skriver.
Hmmmm.....
EDIT:
Nu har jag gjort ett dokument så nu får vi se om det motsvarar "önskemålen"
Tack ändå.
MickeSv: Göra ett låst dokument för att ladda ner
Där informationen ska in i dokumentet skapar du ett textfält (=fält).
Sedan sätter du fält.result = form.txtXXX.text i ett makro. Därutöver kör du en regexp eller replace på enterinmatningar så dessa inte gör sidan längre än du vill ha den.
/annSv:Göra ett låst dokument för att ladda ner
Tack för Ditt svar.
För det första så vet jag inte vad du menar med "vba" :)
Är ingen word-guru utan mer "medelbra".
Det andra du skrev vet jag inte heller hur du menade!
Är det i word du menade allt detta skulle ske eller menar du att jag ska göra ett webformulär där personalen ska skriva in text och där jag sedan lägger in Den texten i word-dokumentet?
Makro har jag aldrig gjort men det är väl små färdiga koder/regler/snabbkommandon för en viss händelse, eller...?
Ska man göra fält.result = form.txtXXX.text i word :) Dum fråga, kanske, men jag vet inte :)
Det låter som en jättebra idé men jag skulle bli glad om du ville förklara mer för mig!
Om du vill så kan jag ge dig min epostadress om du vill skicka ett exempel som jag kan se på!
Micke