Jag har en kolumn med artikelnummer, där jag mha letarad från en extern tabell hämtar data till kolumn B. I den externa tabellen finns flera förekomster av mitt artikelnummer, och jag vill nu hämta nästa värde till kolumn C, dvs letarad av värdet från kolumn A, men där det jag hittar inte får vara samma värde som det sim fanns i kolumn B! Det stora problemet är uppenbart - hur många kan det max finnas? Ok!Hitta nästa mha letarad
Någon som har nån ide, till en söknästa funktion eller dylikt?Sv: Hitta nästa mha letarad
Eftersom det kan vara varierande antal så måste du göra väldigt många formler som får säga #N/A eller helt enkelt vara tomma.
I princip är det alltså ingen trevlig lösning du försöker uppnå.
Jag skulle försöka med något av följande:
1. Redigera din externa tabell (eller skapa ett mellansteg) där du slår ihop alla förekomster av artikelnumret, och använder det istället.
2. Skapa ett VBA-makro som istället genererar värdena. Det kanske inte känns "naturligt" (man bör undvika VBA om det inte behövs), men i det här fallet känns det rimligt.
Om du verkligen, verkligen vill göra på ditt sätt, så ser jag två lösningar.
1. Ta fram alla förekomster med en array-formel, välj ut nummer n i arrayen.
2. Spara hela tiden vilket radnummer du sist var på (kräver en extra kolumn per kolumn du har), och börja räkna därifrån istället.Sv:Hitta nästa mha letarad
Om jag istället säger att det räcker att hitta den andra förekomsten av artikelnumret, men där det värde som hittas, inte får vara samma som det första. Dvs det finns ett antal poster med artikelnummer och värden, där jag vill hitta nästa, som inte är värdet från kolumn B.
Jag är alldeles för grön för att få till en kod som utför vad du beskrivit, och ber därför om hjälp igen!!
(Gärna med en klar kod..)
Tack på förhand!