jag skall kopiera in data ifrån ett blad till ett blad i ett excel-ark. Hej! Antag att du har kundnummer i A kolumnen i båda tabellerna. Har det löst sig? Hör av dig via iMail om du vill veta mer om konsolidering!Kopiera data i Excel
Blad 1, innehåller div adresser etc. samt ett KUNDNUMMER (ligger i kolumn 1.).
Blad 2, innehåller nya data, lite ekonomi, TB, TG etc samt ett KUNDNUMMER.
Båda bladen har inte lika många rader.... Blad 1 har ca 1500 medan blad 2 endast har 1000.
Ja, hade båda bladen haft lika många rader (kundnummer), hade det ju vart enkelt att sortera båda bladen i nummerordning och sedan kopiera in.
Nu är det ju en del "hopp" i kundnummren som skall kopieras in, så det får bli en annan lösning....
Hur gör man enklast för att kopiera in blad 2 data i blad 1 ?
Så att det som ligger på en rad för varje kundnummer i blad 2, hamnar på samma rad för samma kundnummer i blad 1.
Det är kolumn b -- h, som skall kopieras in ifrån blad 2.
Nån som fattar tro ;-?
// Mikke
å jag kan ingen vba-kod.... så en "nybörjarlösning" får jag nog leta efter ;-)Sv: Kopiera data i Excel
Har du tittat på konsolidering på data-menyn? Det är lite plock o kanske lite test innan det blir bra, men jag tror att det skulle funka för dig! Kolla i hjälpen!
Ändrad: jag har hittat två filer som visar hur det funkar, men vet inte hur jag ska/kan lägga upp det här... Sv: Kopiera data i Excel
I kolumn B i blad 2 skriver du
=vlookup(a1;blad1!A:H;2;false)
I kolumn C skriver du
=vlookup(a1;blad1!A:H;3;false)
osv.
Inte snabbasete lösningen men om det är en engångsgrej kan du ju göra paste values efteråt.Sv:Kopiera data i Excel