Har ett program som genererar upp ett antal grafer i emf (enhanced metafile format). Dessa lägger jag in i Word. Problemet är att när jag väl lagt in dom i word, så går de inte att deleta från hårddisken. Jag lägger in dom korrekt, dvs Om jag inte minns fel så måste du "släppa" filen efter du fått in dem i Word. detta var intressant. någon release funktion hittar jag dock ej, har du nån länk eller exempel? Jag har testat i lite olika versioner av Word och problemet verkar inte uppstå i Word 2002 och 2003 men i Word 2000. Vilken version kör du? Jag känner mig dum nu, det var inte alls word utan det var Asp. hej, funkar tyvärr inte. När jag testar på senaste Word (2003 på winXP) så fungerar det att ta bort bilden direkt, både med Kill direkt efter infogandet och för hand i utforskaren. Fungerar också på Word 2002 på win98. Konstigt... kör win 2000 prof 5.0.2195 sp4 build 2195.emf filer, msWord
<code>
wrd.ScreenUpdating = False
wrd.Selection.InlineShapes.AddPicture FileName:="c:\temp\graph\" & strFile, _
LinkToFile:=False, SaveWithDocument:=False
wrd.ScreenUpdating = True
</code>
Detta innebär att jag måste stänga alla instanser av word (oftast har man ju igång fler än en) - först då släpps bilderna och jag kan ta bort dom. I och med att de ligger i dokumentet nu, så är det ju dumt att även spara de på hårddisken. Programmet som genererar upp graferna vill också ibland (med all rätt) skriva över filer på hd:n, i och med att de är låsta så går detta inte.
Ideér och tips om hur detta löses?
Ngt annat format än emf vill jag inte använda.Sv: .emf filer, msWord
Kommer inte ihåg kommandot nu men något i stil med "release" du hittar det säkert.
Filen är ju öppen som den står nu i din kod.Sv:.emf filer, msWord
Sv: .emf filer, msWord
Det enda jag kommer att tänka på när det gäller att "releasa" bilden är
Dim shp as InlineShape
Set shp = wrd.Selection.InlineShapes.AddPicture(FileName:="c:\temp\graph\" & strFile, _
LinkToFile:=False, SaveWithDocument:=False)
Set shp = Nothing
men det hade ingen effekt på problemet i Word 2000.
Sv:.emf filer, msWord
http://www.aspsidan.se/default.asp?page=readArticle&menu=2&aId=70
Läste detta för ett tag sedan och jag blandade i hop det med word som jag oxså försökt mig på.
Sorry. :-(Sv:.emf filer, msWord
även om man dimmar ett objekt, shp och sen sätter det till nothing så är bilden låst av word.
detta måste väl ändå vara en bugg?
jag kör "senaste" word, vad det nu är..2003? 2004?Sv: .emf filer, msWord
Sv:.emf filer, msWord
en revidering: vi kör word 2000 (9.0.6.9.2.6 SP 3)
har googlat till vansinne om detta, men inte hittat nåt. har sökt i msdn, har "rapporterat" till msdn supporten (som om de ngn gång kommer läsa det, yeah right)
i alla fall, om ngn har lösningen eller bra länkar, så posta gärna.