Hej kom igen..nån? varför kan jag inte styra en wordsession på en annan dator hur jag vill från en klient?? word.visible funkar alltså inte, kanske är det mer som inte funkar men det verkar precis som om automatisering i sin helhet (skapa formulär på server från klient) inte riktigt gillas av windows.. Jag är inte riktigt säker på vad du vill göra, men MS avråder från all användning på server-side: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q257757 . Se speciellt punkt 2, där den vill interagera med Desktop. så här är det.MsWordserver-problem
Har en klient och en server. På servern skall Ms Word köras. På klienten skall jag "prata" med wordserver.
Låter trivialt, har gjort många liknande lösningar förr..men nu vet jag inte vad som är fel, för jag kan inte styra word-server sessionen.
Min klient ser kanske ut så här:
<code>
sub test
dim w as word.application
set w=createobject("word.application", "datornKalle") 'funkar såtillvida att winword.exe startar på servern.
w.visible=true ' funkar ej
w.documents.add 'funkar
w.selection.typetext "hej hej" 'funkar
w.activedocument.saveas "c:\temp\test.doc" 'funkar
w.quit
set w=nothing
end sub
</code>
varför funkar inte w.visible?
Jag vill kunna se word köras på servern.
vad är fel?
Om jag gör en serverkomponent som wrappar word och lägger denna på servern funkar det, men om jag vill prata med word direkt från klienten, utan en wrapper på servern så kan jag inte sätta w.visible=true
någon?Sv: MsWordserver-problem
Sv:MsWordserver-problem
Jag har själv väldigt dålig erfarenhet av MS Word på server-side, speciellt om det är flera instanser som kör parallellt så blir det väldigt godtyckligt.
Vad är det du vill åstadkomma? Fjärrstyrning av MS Word? Varför vill du se den på servern?
/AndreasSv: MsWordserver-problem
vi har många program som vi använder, och det är beslutat att vi skall övergå till unix.
men vi har skrivit en serverprogramvara så allt vi behöver är att anropa servern från unixen, och så är allt klart - vi behöver inte skriva om hundratals program tack vare denna lösning. vi lägger helt enkelt programmen på en windowsserver och låter unixen anropa dom.
men vissa av programmen använder word och excel, detta vill vi inte köra på servern då det tar mycket kraft och vi snackar många användare, så jag vill routa tillbaks till klienten och köra officepaket där. där finns ju ledig processorkraft. på unix går det ju inte att köra office..visst finns staroffice, openoffice etc - men man måste då åndå bygga om de program jag nämnde tidigare.
så:
klienten (pc, inloggad via x till en unix)
ropar på
servern (windows). utför beräkningar etc.
skickar till
(tillbaks till)klienten. exekverar office.
det är därför jag undrar hur man fjärrstyr word.
nu har jag löst det via en egen brygga, men vitsen var ju just att slippa det..jag har en wrapper på servern nu.