I excel finns en inbyggd verktyg för import av externa data.Med hjälp av den tar jag hem dagens rätta rad för lången från svenskaspels hemsida.det funkar , men inte riktig ! ty det tar i hela sidan .Hur kan man begränsa det till en rad eller högst en tabell .? Om du har Office2003 och Hej Thommy Om det är viktigt får du Hej Thommy Du behöver inte göra en ny webbfråga varje gång NEJ :-) Vad är du ute efter egentligen. Hej Känns onödigt med makro för detta. Precis :-) Du har så rätt i ! Så gör jag det nu. Fördelen är också att hamnar resultatet just där vad jag vill det. Det mesta jag spelar 2-3 femling på lången so blir inte farligt mycket klickande. Dessutom finns på svenskaspels lången sidan precis den funktionen inbyggd. Jag tänkte att jag kan klara en så enkelt programm, men jag får inte ihopp det än. Det handlar om händelse styrning dvs. klick på aktivcell osv. Jag är många år efter i utväcklingen. Jag börjar med visual basic 6 när det flesta kör visual basic 2005.Gör du det också ? Jag kodar mest för vårt intranet, och där har Jag tackar !Långens rätta rad
Tack för all förslag! Kanske en makro sklulle hjälpa.
mvh amatörSv: Långens rätta rad
väljer import av externa data/Ny webbfråga
och väljer den sida som du vill hämta data ifrån.
Då dyker det upp små gula pilar som pekar på
olika områden på sidan.
Klicka på den tabell du vill importera så borde det fungeraSv:Långens rätta rad
Jag har inte 2003 men i min version finns också att välja, men vad än väljer blir det samma . Kanske jag skriver i fel område namn .fungerar hos dig med 2003?
mvh jörgenSv: Långens rätta rad
nog överväga att uppgradera
Det funkar fint att hämta bara tabellen
i version 2003
ThommySv:Långens rätta rad
Det var en bra tag sen sist så jag inte säker att du kommer få enna brev , jag chansar .Nu har jag skaffat office 2003 och importen fungerar som du beskrivit den.
när jag har excel öppen och klickar på nywebbfråga då laddas i hela startsida . i mitt fall Telias sida. Jag måste leta mig fram till den webbsida som jag vill informationen från .Det är svenskaspelens. här behöver jag ytterligare 4-5 klickar tills jag är frame till den önskade tabellen. Kan man direkt hamna till den rätta tabellen?
-jörgenSv: Långens rätta rad
du skall se den rätta raden.
Ställ dig någonstans i tabellen du skapat med
din webbfråga och välj Data/Uppdatera dataSv:Långens rätta rad
Om gäller lången då den "Rättrad" blir färdigt mellan 2-3 dagar . Första kväll jag uppdaterade och blev fler och fler resultat. men när var inte mera matchen kvar då rensade allt och började en ny webbfråga. Kanske räcker om jag bara tömmer den kolumn där rättaraden ska hamna. och fortsätter med uppdatering. Man sparar många klickningar . :-).
Jag försöker spela i en makro vad skulle multiplicera 2 till 6 celler. när jag väljer det första cellen som innehåller en värde och sen trycker jag på ( * ) då försvinner värdet.Det blir inte makro. Vad gör jag fel ?Sv: Långens rätta rad
För att visa den rätta raden som visas
på Svenska Spel´s hemsida just
när du väljer uppdatera funkar det precis
som jag beskrev det.
Jag har själv sparat en arbetsbok där jag
har gjort en webbfråga mot tabellen för
Långens rätta rad på Svenska Spel
När jag öppnar arbetsboken så finns raden
när jag senast uppdaterade.
Om jag väljer Data/Uppdatera data så hämtas
den aktuella raden in och ersätter den rad som
fanns tidigare.
Funkar finfint.
Om man markerar en cell och trycker på tangenten (*) så
blir cellen antingen tom (') eller också kommer det stå (*) i cellen,
beroende på om man håller ned shift eller inte.
Multiplicerar gör man antingen med formler
ex: =D9*10 i en cell intill
eller också får man skriva kod i VBA och göra
multiplikationen där.
Men det beror som sagt på vad du är ute efter.Sv:Långens rätta rad
OKEJ :-) Jag försöker förklara mina bekymmer.
Uppdateringen fungerar precis som du säger. Finfint, Jag visste inte att om man raderar alla matcher efter att de blev färdigt spelat ,bladet blir tom men uppdatering funkar ändå. Därför jag klickade på nywebbfråga.(Nu gör jag inte längre) då kommer startsida upp . Förmodligen när jag första gånger använde frågan skrev jag inte addresen utan klickade mig fram till den tabellen .Vad gäller makron, jag försökte spela in en makro vad skulle multiplisera några celler när jag klickar på dem. typ så, att i c3 ser jag produkten av a1*a12*a20 i den takt jag klickar på en cell. om jag spelar i den då visar alltid samma celler men jag vill nästagång använda andra celler. Det klarar jag inte.
Kanske nu ser du lite mer mitt problem.
Har du (eller nån annan ) nåt råd ?
-jörgenSv: Långens rätta rad
Det är ju bara att skriva =
klicka på första cell
trycka (*)
klicka på nästa cell
trycka (*)
klicka på nästa cell
trycka enter
klart
För andra celler upprepa på samma sättSv:Långens rätta rad
Sv: Långens rätta rad
jag hitills kodat i vanlig ASP.
Har nu börjat så smått med ASP .NET 2 och
där använder jag VS2005.
För privat bruk finns ju VS2005 Express
Hämtas här http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/Sv:Långens rätta rad
Jag tog hem VS2005. Det är häftiiitt!! Jag är så glad :-D .Fast verkar mer komplicerad än VB6. Samtidigt den delen vad jag testat nu, några nätter , är smidigt och lätt förstårligt. bara engelskan är största problemet. Men nu kör jag hårt med den också.Jag brukar läsa frågorna på forumet. Bland annat db frågor.Jag undrar om jag inte hade excel ,kunna man ta hem ändå den rätta lången raden.? Hur vet man i förveg vad sorts db svenskaspel har? Eller alla svarar på samma sätt? Kan man skriva en fråga med VS2005? En annan problem.! Efter hemladdning uppmanades man att skulle registrera.då behöver man en lösen ord. Det har jag fixat (fyllde formulerät) och sende i väg.då dök upp igen samma sida.Jag tröttnade på den så jag kör utan registrering. Men nu dycker upp vid start en varning att efter 20 dagar eller idag 18 dagar osv. Ska den sluta fungera.? Det våra synd :-(
-jörgen