Håller på med mitt diplomarbete och ska printa ett avsnitt ur mitt worddokument, som har flera avsnitt. Använd ett vettigt typsättningsalternativ istället. LaTeX är ju min gamla käpphäst. jo, har nog funderat seriöst på det, men hur funkar det då med spell/grammatikcheck å sånt? Hej! <b>>jo, har nog funderat seriöst på det, men hur funkar det då med spell/grammatikcheck å sånt?</b>printa/sidnumering i Word, jag blir galen
Hur i #&%/% räknar word sidorna i printa avsnitt dialogen?
Exempel, jag ska printa sid 7-11 (av 41). Då skriver jag ju glatt in 7-11 i dialogen och tror att jag ska få ut sidorna jag vill ha, men ack så fel man kan ta, då skriver den istället ut sidorna med sidnumreringen 7-11 (vilket då alltså motsvarar 12-16 enligt samma numrering som ovan..).
Då testar man ju naturligtvis att skriva in 2 (som är numreringen uppe i hörnet på första sidan av avsnittet jag vill ha), men tro sjutton att jag får rätt sida, då får jag sida II som i avsnitt 1, som motsvarar sida 2/41.
Kan nån förklara hur man egentligen ska göra för att få till det?
PS. löste det nu genom att printa "aktuell sida" en i taget.. men det känns ju idiotiskt..Sv: printa/sidnumering i Word, jag blir galen
Gratis är det, du slipper all formatering, du får ut en .ps eller .pdf-fil. Sen är det inget snack om vad som skrivs ut. =)Sv:printa/sidnumering i Word, jag blir galen
Sv: printa/sidnumering i Word, jag blir galen
Det ringer en klocka om att man ska skriva a1s2 tex när det är avsnittsindelat, kommer dock inte ihåg syntaxen. s1p2 blir ju den engelska varianten men är som sagt inte 100 på att syntaxen är rätt.
En annan liten workaround är ju att markera dina sidor och välja markering :)
/Ann Sv: printa/sidnumering i Word, jag blir galen
Eftersom du bara skriver i ren text (+taggar då), så funkar det med alla språkkontroller som klarar ren text.
Exempelvis kan du använda word för stavningskontroll (om du redan har word vill säga), och sen bara sätta in det i en färdig TeX-mall. Eller så använder du en editor som förstår LaTeX och ändå har stavningskontroll (emacs är väl det närmast förestående, men tror att windows-grejer som UltraEdit etc. även klarar det), så går det lika bra det.
Lite information finns här: http://www.dd.chalmers.se/latex/