Jag har ett ark med en tabell som jaggjortdelsummor på. Samma sak med ett annat ark i samma Excelbok (datat är så att det inte går att använda samma ark för att göra delsummor eftersom det är olika många poster i de två tabellerna) . Nu vill jag summera delsummorna i de båda arken men det vill inte Excell att jag skall få. Det går inte att kopiera cellerna och klistra in som special med värden som markerat. Det blir värden men inte de som står som delsummor. Jag funderar på att göra referenser på samma sätt som man skriver formler =A2+B2 men hur gör man det mellan två ark och då det gäller färdiga delsummor? Som sagt så kommer inte samma värde upp som står som delsumma utan förmodligen de värde som cellen hade innan delsumman bildades. Det där var rörigt... Jag har ett Excelark som data skall sammanställas i och skickas till andra samt ett två Excelark som jag gör grundanalyserna i. I det ena arket finns säg 50 000 rader i två kolumner. Ena kolumnen har värden 1-95, jag kallar dessa platsnr och andra vilka värden som helst, jag kallar dessa volym. Delsummorna gör jag med verktyget delsummor i Datamenyn. Jag vill summera alla volymer för varje platsnr. Samma sak i det andra arket. Summorna för respektive platsnr i de båda arken skall summeras och den summan skall in i sammanställningsarlet som skall skickas iväg. Jag vill alltså inte ha formler i sammanställningsarket. Det i särklass enklaste är ju att göra precis det du säger att du inte kan, att slå ihop dem till en enda. Tack för svar. Det du föreslår att ha båda datasetten i samma ark funkar inte eftersom det är olika antal rader i dom. Alla problem skulle lösas om det gick att kopiera delsummorna. Försökt med klistra in special och valt Värden men då blir det bara första delsumman som kopieras rätt. Har prövat att klicka på delsummorna med Ctrlknappen nere och sedan kopierat, men det funkar inte heller. För det första, angående samma ark: Det är svar ja på alla frågor. Problemet är att mitt Excel bara klarar drygt 63 000 rader så allt får int eplats under varandra. Jag prövade också detta med Visible Cells men det blir bara den översra delsumman som klistras in. Jag prövade med ett annat sätt-att göra pivotabell. Nu finns inga referenser men problemt nu är att jag måste sortera 1-95 fallande vilket inte tycks fungera i en pivotabell. <b>Problemet är att mitt Excel bara klarar drygt 63 000 rader så allt får int eplats under varandra.</b> Efter samma procedur får jag enbart det som motsvarar a 6 för dig, de andra klistras inte in.Summera delsummor i Excel
Sv: Summera delsummor i Excel
1. Du har två excelark, med likadan elller snarlik information?
(Jag ser inte varför det inte skulle gå att slå ihop till en enda, såvida de inte skall ligga bredvid varandra.)
2. Du har gjort delsummor. Exakt vad menar du med delsummor?
Har du gjort egna summor, använt den inbyggda funktionen delsumma, eller har du använt verktyget "delsummor" på "Data"-menyn?
3. Du vill "summera delsummorna"?
Exakt vad menar du med det?
Det finns minst tre olika tolkningar av det...
I princip skall du aldrig kopiera några celler i Excel överhuvudtaget, utan istället använda formler.
För att referera till ett annat blad prefixar du cellen med bladets namn följt av ett utropstecken.Sv:Summera delsummor i Excel
Jag ser inte exakt varför du inte kan det, men jag gissar att du har andra sorters analyser i båda två.
En variant som fungerar om detta är något du gör vid ett enstaka tillfälle, eller eventuellt med makro, är följande:
1. Du har dina två ark, vi kallar dem A och B. Du kopierar nu dem och lägger in båda i ett nytt, C.
2. Sortera nu om på platsnummer i C, eftersom de ligger osorterat efter att du har slagit ihop dem. Om de har olika antal kolumner får du reducera ner dem först så att det är samma typ av data i hela tabellen.
3. Gör nu nya delsummor, så har du fått den biten klar.
Vad jag förstår har du sen problem att kopiera delsummor också?
Har aldrig råkat ut för problemet, och har inte heller Excel där jag just nu befinner mig, återkom om det blir problem även genom att göra som jag föreslog ovan.Sv:Summera delsummor i Excel
Du har två ark, det ena har 50000 rader och två kolumner, typ:
2|123
3|145
...
5|75
och det andra har ungefär samma utseende;
2|12
3|14
...
5|7
Eller?
Sen vill du ha delsummor av kolumn b för varje ändring i kolumn a, för båda arken?
Och sen vill du slå ihop alla delsummorna för båda arken. Så delsumman för platsnummer 18 i första arket ska slås ihop med delsumman för platsnummer 18 i andra arket, etc.?
Och sen vill du ha ut alla dessa 60 "summerade" delsummor?
Då gör du som jag sa. Ta det första arket. Lägg alla rader från det andra arket under den understa i det första arket:
---första arket
2|123
3|145
...
5|75
---andra arket:
2|12
3|14
...
5|7
Nu sorterar du och tar delsummorna igen, så har du dem.
För det andra: Problemet med att du inte kopierar rätt värden är att du bara har dolt alla mellanliggande värden. De är alltså inte borta, och när du markerar över dem skall de komma med.
Det ska nog gå att göra genom att markera varje rad för sig, men jag brukar göra följande (minns bara engelska versionen):
1. Se först till att ha gått till nivå två (så att du bara ser delsummorna).
2. Markera sen hela grejen.
3. Minns inte exakta tillvägagångessättet i detalj, men ungefär så här: Ta Edit-Goto... -Special Cells... -Visible cells.
4. Sen kopierar du det som är markerat och klistrar in där du vill ha det.Sv:Summera delsummor i Excel
Sv:Summera delsummor i Excel
Detta är den rådande begräsningen i Excel. För större datamängder finns det bättre lösningar (databaser). Just detta problem är ytterligt lätt att lösa med databaser.
Var kommer datan ifrån, går det inte att få ut det från grunden?
För förr eller senare lär ju det komma upp över 65000 rader om det redan är 50000, så det måste ju ändå vara i något större system, eller snart migreras till något?
<b>Jag prövade också detta med Visible Cells men det blir bara den översra delsumman som klistras in.</b>
För det första, vad menar du med att det bara är den översta som klistras in?
Det här är lite skumt. Det fungerar utmärkt för mig.
Jag gör följande:
1. Skapar en ny bok (min har i grunden 3 blad).
2. Skriver in följande rappakalja i A1-B10:
<code>
x y
a 1
a 2
a 3
b 4
b 5
b 6
c 7
c 8
c 9
</code>
3. Väljer Data->Delsummor... och väljer standardinställningarna.
4. Trycker på nivå 2 längst uppe till höger så att bara delsummorna syns:
<code>
platsnr value
a Totalt 6
b Totalt 15
c Totalt 24
Totalt 45
</code>
5. Markerar raderna 1-14.
6. Tar CTRL+G->Special...->Enbart synliga celler, OK
7. CTRL+C
8. Går till blad 2, tar CTRL+V. Då får jag rad 1-5 med exakt samma innehåll.
Menar du att du inte får det efter samma procedur?Sv: Summera delsummor i Excel
Jo det går att få över allt till Axcess. Det är dbf-filer från början.
Jag gjorde pivotabell istället för delsumma vilket gick bättre med kopiera och kistra in efteråt.